Lotus komt wéér met een speciale uitvoering, dit keer op basis van de Exige. Het merk bouwt van de Exige Cup 380 zestig stuks.

Wie het nog bij kan houden, mag het zeggen. Het aantal speciale uitvoeringen van de Lotus Elise, Exige en Evora groeit bijna met de week. De Exige Cup 380 is de nieuwste toevoeging en door de enorme achtervleugel ook de meest opvallende. De gelimiteerde uitvoering is ontwikkeld om zowel op de weg als op het circuit indrukwekkende prestaties te leveren.

De achtervleugel en aerodynamische toevoegingen bij de bumpers zorgen voor een downforce van maximaal 200 kilogram. Dat is 43 procent meer dan bij de Exige Sport. Ook aan de stroomlijn is gedacht, een verbeterde diffuser en andere aanpassingen zorgen voor minder luchtweerstand. Zelfs de ruststand van de ruitenwisser is aangepast, verticaal zorgt de wisser voor minder verstoring van de luchtstromingen.

Diverse onderdelen zijn vervaardigd van koolstofvezel en dat draagt bij aan een verdere verlaging van het gewicht. De Exige Cup 380 weegt 1.057 kilogram. In het interieur zijn ook carbon onderdelen te vinden. Een stalen rolkooi zorgt voor bescherming op het circuit. Bijzonder is de ESP-knop met zes standen, waarmee je het percentage toegestane wielslip kunt bepalen. De remmen en banden van de Exige Cup 380 zijn geschikt voor gebruik op het circuit.

Door het lagere gewicht en de verbeterde aerodynamica is de Exige Cup 380 een fractie sneller dan de Exige Sport 380. Aan de 3.5 V6-motor heeft Lotus namelijk niets gewijzigd, die levert onveranderd 380 pk. Het 0-100 sprintje wordt door de Exige Cup 380 in 3,6 seconden afgelegd, de topsnelheid is 282 km/u.

Wie een Exige Cup 380 wil hebben moet snel zijn. De Nederlandse prijs is nog niet officieel bekend, maar reken op een prijs van meer dan 130.000 euro. 

Lotus komt wéér met een speciale uitvoering, dit keer op basis van de Exige. Het merk bouwt van de Exige Cup 380 zestig stuks.

Wie het nog bij kan houden, mag het zeggen. Het aantal speciale uitvoeringen van de Lotus Elise, Exige en Evora groeit bijna met de week. De Exige Cup 380 is de nieuwste toevoeging en door de enorme achtervleugel ook de meest opvallende. De gelimiteerde uitvoering is ontwikkeld om zowel op de weg als op het circuit indrukwekkende prestaties te leveren.

De achtervleugel en aerodynamische toevoegingen bij de bumpers zorgen voor een downforce van maximaal 200 kilogram. Dat is 43 procent meer dan bij de Exige Sport. Ook aan de stroomlijn is gedacht, een verbeterde diffuser en andere aanpassingen zorgen voor minder luchtweerstand. Zelfs de ruststand van de ruitenwisser is aangepast, verticaal zorgt de wisser voor minder verstoring van de luchtstromingen.

Diverse onderdelen zijn vervaardigd van koolstofvezel en dat draagt bij aan een verdere verlaging van het gewicht. De Exige Cup 380 weegt 1.057 kilogram. In het interieur zijn ook carbon onderdelen te vinden. Een stalen rolkooi zorgt voor bescherming op het circuit. Bijzonder is de ESP-knop met zes standen, waarmee je het percentage toegestane wielslip kunt bepalen. De remmen en banden van de Exige Cup 380 zijn geschikt voor gebruik op het circuit.

Door het lagere gewicht en de verbeterde aerodynamica is de Exige Cup 380 een fractie sneller dan de Exige Sport 380. Aan de 3.5 V6-motor heeft Lotus namelijk niets gewijzigd, die levert onveranderd 380 pk. Het 0-100 sprintje wordt door de Exige Cup 380 in 3,6 seconden afgelegd, de topsnelheid is 282 km/u.

Wie een Exige Cup 380 wil hebben moet snel zijn. De Nederlandse prijs is nog niet officieel bekend, maar reken op een prijs van meer dan 130.000 euro.