Dieselmotor Mercedes-Benz

In Duitsland worden vijf miljoen dieselauto’s teruggeroepen voor een update. Het doel: de praktijkuitstoot van schadelijke stikstofoxiden terugdringen.

Vijf miljoen dieselauto’s worden in Duitsland teruggehaald voor een update. Met de kennis van nu kunnen autofabrikanten die motoren schoner maken. Het gaat er met name om dat de praktijkuitstoot van de NOx-deeltjes wordt verminderd. Deze terugroepactie is de uitkomst van een overleg tussen de Duitse autofabrikanten en de Duitse overheid, in Nederland worden dus vooralsnog geen auto’s teruggeroepen. Wel kan deze afspraak tussen overheid en branche iets in beweging zetten in andere Europese landen.

Het gaat om de meest recente dieselmodellen, met Euro 5 en Euro 6-certificering. De Duitse merken kunnen de uitstoot van stikstofoxiden met 25 tot 30 procent verminderen met de update. Hiermee willen ze verdere verboden van dieselauto’s in Duitse steden voorkomen. Deze actie heeft overigens niks met sjoemelsoftware te maken, maar is wel een gevolg daarvan. In de vele onderzoeken die volgden op het dieselschandaal kwam namelijk vooral naar boven dat er een enorm verschil is tussen de NOx-uitstoot 'op papier' en die in de praktijk. Ook eerder aangepaste sjoemelauto's vallen dus onder deze terugroepactie.

De Duitse fabrikanten blijven geloven in dieselmotoren, als is het maar omdat een dieselmotor minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor. Tegelijkertijd zetten de Duitse merken in op de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s en de laadinfrastructuur.