Laat het even op je inwerken: 600 pk, 750 Nm aan koppel en een sprint van 0 naar 200 in 11,1 seconden. Dat is de nieuwe BMW M5, het nieuwe topmodel dat de BMW 5-reeks naar boven afrondt. Nog interessanter is de vierwielaandrijving, waardoor dit BMW’s eerste vierwielaangedreven M5 ooit is. Liefhebbers van driften opgelet: je kunt hem ook instellen op achterwielaandrijving.

Dat de nieuwe BMW M5 een technisch hoogstandje is, is daarmee wel duidelijk. De krachten worden opgewekt door een 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s, waarvan het maximumkoppel is uitgesmeerd tussen 1.800 en 5.600 tpm. De piek van 600 pk wordt bereikt tussen 5.860 en 6.000 tpm. Indrukwekkende cijfers, waarmee de M5 in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

De krachten worden overgebracht naar de wielen door een speciaal ontwikkelde M Steptronic-automaat. Bij normaal gebruik belooft deze zijdezacht te schakelen, en bij sportief gebruik juist bliksemsnel. Ook het onderstel kent een dergelijk verschillende instelling, variërend van comfortabel voor alledag tot scherp voor het circuit. Voor de echte circuit-fan levert BMW optioneel koolstof-keramische remmen.

Herkenbaar als M

BMW M5

De techniek is één, het uiterlijk is minstens even belangrijk bij een powerhouse als de BMW M5.  Daartoe is de neus breder gemaakt en heeft de voorbumper extra grote openingen. Niet alleen voor de looks, ook voor betere koeling van motor en remmen. Aan de achterkant vallen direct de vier uitlaatpijpen op, die een diffuser flankeren. Het dak is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP), mede door deze gewichtsbesparing is de nieuwe M5 15 kg lichter dan zijn voorganger.

Ondanks de gespierde uitstraling oogt de nieuwe M5 vrij ingetogen, waardoor je er ook zakelijk mee voor de dag kan komen. Dat kan vanaf de lente van 2018, en vanaf september 2017 neemt de dealer bestellingen aan. Samen met de verkoopstart kan de tot 400 stuks gelimiteerde First Edition besteld worden. Prijzen van de nieuwe BMW M5 zijn nog niet bekend, die volgen binnenkort.