Ja, op de foto boven deze rij-impressie staat echt de vernieuwde Subaru Forester. Aan het uiterlijk van Subaru’s SUV zie je nagenoeg niets anders, het is de techniek waarmee deze auto zich echt onderscheidt. Subaru’s veelomvattende veiligheidssysteem EyeSight is vanaf nu leverbaar. Subaru-dealer Jan Hop in Roosendaal nodigde mij uit om deze systemen zelf te ervaren tijdens de Subaru Testdagen.

De Subaru Forester in zijn huidige vorm bestaat sinds 2013 en is een no-nonsense SUV. Hij heeft een robuuste uitstraling, waarmee je niemand mee voor het hoofd stoot. Wel maakt de Forester zijn looks waar, want permanente AWD is standaard. Het veiligheidssysteem EyeSight is aanwezig vanaf het tweede uitrustingsniveau, en dat systeem test ik als eerst.

Niet bruusk

Is het een flitsauto? Nee, het is EyeSight!

Het EyeSight-systeem kijkt met een stereocamera achter de voorruit met je mee, analyseert het verkeer en kan ingrijpen. Anders een radar detecteren Subaru’s camera’s niet alleen obstakels, maar zien ook het verschil tussen een vrachtwagen, personenauto, fietser en voetganger. In het verkeer reageert de adaptieve cruise control subtiel, en blijkt een van de fijnere systemen op de markt. Doordat het ook remlichten in de verte ‘ziet’, kan de auto eerst uitrollen zonder direct te remmen. EyeSight werkt dus meer zoals je zelf ook zou anticiperen, zowel in theorie als in de praktijk. Eveneens nieuw is de lane assist, dat de auto met subtiele stuurcorrecties binnen de wegbelijning houdt.

Tijdens de testrit remt het systeem feilloos af voor auto’s en fietsers, maar de adaptieve cruise control blijkt zich ook aan te kunnen passen aan de snelheid van voetgangers. Daar is het natuurlijk niet voor bedoeld, maar het geeft wel aan waartoe de techniek in staat is. Het meest opvallend is de subtiliteit waarmee het geheel werkt. Waar adaptieve cruise control en zeker noodremsystemen vaak de neiging hebben om bruusk in te grijpen, bewaart dat van Subaru de rust.

Goedmoedig karakter

Een Forester heeft altijd vierwielaandrijving

Subaru heeft met de Forester niet gemikt op een uitgesproken rijgedrag, waardoor de SUV zich vooral heel goedmoedig gedraagt. Hij gaat goed om met vlot genomen bochten en blijft altijd stabiel aanvoelen. Zijn echte kwaliteiten liggen op een ander vlak, wat blijkt als ik overstap in een demo-auto met trekhaak (en zonder EyeSight). Met een forse Hobby De Luxe-caravan vervolg ik mijn weg. Doordat de Forester standaard niveauregeling op de achteras meekrijgt ‘hangt’ hij niet in de kont. De gereden caravan mag overigens maximaal 1.500 kg wegen inclusief belading, de Subaru kan nog 500 kg meer aan.

Op de weg leidt de combinatie op geen enkele manier tot verrassingen. De auto heeft geen moeite met de caravan en de LinearTronic-automaat zorgt ervoor dat de motor precies het benodigde aantal toeren draait – en dus ook nooit teveel. Hoewel de versnellingsbak in de basis een CVT is, blijft het ongewenste ‘jengelen’ achterwege. Tijdens het beklimmen van een helling met de caravan hoor je de motor werken, al wordt het geluid keurig gedempt. Een bijkomend voordeel van de variabele overbrenging is het soepele schakelgedrag, ook onder zware belasting. In de bergen kun je op de motor afremmen, door de schakelflippers aan het stuur te gebruiken.

De Subaru Forester met een 1.500 kg zware Hobby DeLuxe

De weg is niet genoeg

Voor de Subaru Testdagen-instructeur is ’t op de weg rijden met een caravan niet voldoende, dus op verzoek dirigeer ik de combinatie een zandpad op. Hij spoort me aan om vooral ook het losse zand te proberen, en voor de zekerheid schakel ik de X-Mode functie in. De auto verdeelt de aandrijfkrachten dan optimaal tussen de vier wielen, en zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk wielspin hebt. Het werkt feilloos en terwijl ik het systeem hoor ingrijpen rijdt de combinatie zonder moeite en drama door het zand. Om de capaciteiten van de Forester optimaal te testen koppelen we de caravan even af.

De Subaru Forester staat z'n mannetje in het terrein.

Het testparcours kent namelijk ook een paar uitdagende afdalingen, hellingen en een glibberige waterplas. Ik schakel X-Mode opnieuw in, waarbij ook de afdaalhulp ingeschakeld wordt, en rijd de helling af. Het systeem grijpt links en rechts in, en brengt de Forester probleemloos en met controleerbare snelheid naar beneden. Met ’n beetje gas rijdt hij ook nagenoeg zonder wielspin weer omhoog. De Forester kan dus meer dan de meeste gebruikers nodig hebben, maar het is prettig om te weten dat het kan.

Vooral veiligheid

De conclusie van deze eerste rij-indruk is duidelijk. De update van de Subaru Forester brengt vooral een stuk veiligheid, maar ook extra comfort met zich mee. Het EyeSight-systeem functioneert erg goed, zowel op het gebied van comfort als veiligheid. De Forester zelf blijft een no-nonsense SUV met bijzondere capaciteiten op uiteenlopende terreinen.

De vanafprijs van een Subaru Forester is met 38.995 euro stevig, maar daar staan wel standaard 150 pk, een automaat en vierwielaandrijving tegenover. Een Forester met EyeSight aan boord is er vanaf 42.195 euro, en dat is concurrerend. Voor die meerprijs zijn onder meer een groot panoramadak en meesturende led-koplampen inbegrepen.

Met dank aan Autobedrijf Jan Hop Roosendaal