Mini gaat automatische transmissies met dubbele koppeling aanbieden. Om te beginnen is de zeventraps Steptronic als optie leverbaar op de Mini driedeurs, vijfdeurs en Mini Cabrio.

Mini kondigt aan dat een deel van het gamma straks te leveren is met een automaat die van een dubbele koppeling voorzien is. Nu al kun je de Mini One en Mini Cooper D van de drie- en vijfdeursvariant bestellen met een nieuwe zeventraps Steptronic-transmissie. Dat geldt eveneens voor de Mini Cabrio Cooper D. 

Vanaf maart 2018 is dezelfde transmissie verkrijgbaar op de Cooper en Cooper S. De Cooper SD tenslotte, krijgt net als het John Cooper Works-model een achttraps Steptronic. Overigens blijven de basismodellen alle (standaard) leverbaar met handgeschakelde zesbak. Prijzen en verbruikscijfers volgen nog. 

De zeventraps Steptronic

De voordelen van de nieuwe automaat zijn het soepele schakelcomfort, de snelheid waarmee van verzet wordt gewisseld en de hogere efficiëntie. Dat laatste uit zich in een lager brandstofverbruik, dat ook nog eens geoptimaliseerd wordt door het elektronisch managementsysteem. Dat analyseert continu het gedrag van de rijder en de rijomstandigheden en speelt hier zo nodig op in. 

Mini met 7-Steptronic automaat

Desgewenst kan de automobilist zelf schakelen, door aan de schakelhendel te trekken of ertegen te duwen. De bediening heeft Mini afgekeken van de autosport, zo kan het gaspedaal ingetrapt blijven tijdens het wisselen van verzet. Ook kan het schakelen gebeuren op basis van navigatiedata. De transmissie houdt dan bijvoorbeeld een lagere versnelling vast bij twee elkaar direct opvolgende bochten. 

De zeventraps Steptronic met dubbele koppeling kent verder een kruipfunctie, om soepel weg te rijden, en een coastmodus. Laatstgenoemde werkt samen met de start/stop-functie van de motor (om brandstof te besparen), door stationair te draaien en zo de auto te laten uitrollen zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.