Tijdens een recent seminar heeft Toyota z'n visie op autonoom rijden uiteengezet. Zelfrijdende auto's moeten allereerst veilig zijn, maar plezier beleven is net zo belangrijk.

Onlangs vond in het Research & Development Centrum (in het Belgische Zavetem) van de Toyota Motor Corporation een technisch seminar plaats. Daarbij heeft het moederbedrijf van de merken Toyota en Lexus uiteengezet hoe het aankijkt tegen zelfrijdende auto's, en wat we wanneer van het bedrijf mogen verwachten. De volgende tekst is gebaseerd op een interview met de CEO van het onderzoeksinstituut, Gill Pratt, en Toyota's technische topman Seigo Kuzumaki. 

Naar nul ongevallen

Toyota wil toewerken 'naar nul ongevallen door geautomatiseerd rijden'. In eerste instantie krijgt dit de vorm van 'Beschermer': geavanceerde rijhulpsystemen. Later komt de 'Chauffeur', het volledige autonoom rijden. Wil Toyota het doel van nul ongevallen bereiken dan zal het de geavanceerde systemen uiteindelijk in alle modellen moeten aanbieden. Dat zet het bedrijf aan tot het ontwikkelen van betaalbare techniek. 

Ondanks de focus op veiligheid vindt het Japanse concern plezier net zo belangrijk. "Wanneer iemand in een auto stapt, wil je vooral 'Veel plezier!' zeggen in plaats van 'Pas op!'. Verder wil Toyota dat iedereen - 'en daarmee bedoelen we ook werkelijk iedereen' - gebruik kan gaan maken van zelfrijdende auto's. Ook de personen die nu niet kunnen autorijden, zoals gehandicapten. 

Autonome Toyota Prius-testauto

Tijdlijn

In 2020 wil Toyota 'niveau 3' autonoom rijden introduceren. Daarmee kunnen Lexus- en Toyota-modellen zelfstandig alle benodigde handelingen uitvoeren op de snelweg. Een 'Snelweg teammaatje' noemt Toyota dat. Het 'Stedelijke teammaatje', een zelfrijdende auto op niveau 5, volgt pas in 2020. 

De Kunstmatige Intelligentie die het hart van de software vormt is daarvoor nog niet ver genoeg ontwikkeld. Pratt: "Het moeilijkste onderdeel is menselijk gedrag voorspellen." En dan wil je het systeem ook nog leren of de auto dit gedrag moet overnemen of dat beter niet kan doen. Uiteindelijk moet alles ook nog in de praktijk getest worden. 

Bovendien wil Toyota de auto op zichzelf al compleet veilig hebben. In tegenstelling tot de merken die steunen op informatie uit andere auto's of de infrastructuur moeten de Toyota- en Lexus-modellen ook kunnen functioneren wanneer er niets is om mee te communiceren. Bijvoorbeeld als online diensten niet werken na een natuurramp. Er is nog genoeg werk aan de winkel.

Tijdens een recent seminar heeft Toyota z'n visie op autonoom rijden uiteengezet. Zelfrijdende auto's moeten allereerst veilig zijn, maar plezier beleven is net zo belangrijk.

Onlangs vond in het Research & Development Centrum (in het Belgische Zavetem) van de Toyota Motor Corporation een technisch seminar plaats. Daarbij heeft het moederbedrijf van de merken Toyota en Lexus uiteengezet hoe het aankijkt tegen zelfrijdende auto's, en wat we wanneer van het bedrijf mogen verwachten. De volgende tekst is gebaseerd op een interview met de CEO van het onderzoeksinstituut, Gill Pratt, en Toyota's technische topman Seigo Kuzumaki. 

Naar nul ongevallen

Toyota wil toewerken 'naar nul ongevallen door geautomatiseerd rijden'. In eerste instantie krijgt dit de vorm van 'Beschermer': geavanceerde rijhulpsystemen. Later komt de 'Chauffeur', het volledige autonoom rijden. Wil Toyota het doel van nul ongevallen bereiken dan zal het de geavanceerde systemen uiteindelijk in alle modellen moeten aanbieden. Dat zet het bedrijf aan tot het ontwikkelen van betaalbare techniek. 

Ondanks de focus op veiligheid vindt het Japanse concern plezier net zo belangrijk. "Wanneer iemand in een auto stapt, wil je vooral 'Veel plezier!' zeggen in plaats van 'Pas op!'. Verder wil Toyota dat iedereen - 'en daarmee bedoelen we ook werkelijk iedereen' - gebruik kan gaan maken van zelfrijdende auto's. Ook de personen die nu niet kunnen autorijden, zoals gehandicapten. 

Tijdlijn

In 2020 wil Toyota 'niveau 3' autonoom rijden introduceren. Daarmee kunnen Lexus- en Toyota-modellen zelfstandig alle benodigde handelingen uitvoeren op de snelweg. Een 'Snelweg teammaatje' noemt Toyota dat. Het 'Stedelijke teammaatje', een zelfrijdende auto op niveau 5, volgt pas in 2020. 

De Kunstmatige Intelligentie die het hart van de software vormt is daarvoor nog niet ver genoeg ontwikkeld. Pratt: "Het moeilijkste onderdeel is menselijk gedrag voorspellen." En dan wil je het systeem ook nog leren of de auto dit gedrag moet overnemen of dat beter niet kan doen. Uiteindelijk moet alles ook nog in de praktijk getest worden. 

Bovendien wil Toyota de auto op zichzelf al compleet veilig hebben. In tegenstelling tot de merken die steunen op informatie uit andere auto's of de infrastructuur moeten de Toyota- en Lexus-modellen ook kunnen functioneren wanneer er niets is om mee te communiceren. Bijvoorbeeld als online diensten niet werken na een natuurramp. Er is nog genoeg werk aan de winkel.