Het is zelden eerder vertoond: een roadster die fors minder weegt dan de coupé-uitvoering. Pagani flikt het met de open Huayra, die eindelijk onthuld is.

Nog vóórdat de Huayra coupé in 2011 onthuld werd, was supercarmerk Pagani al begonnen aan de ontwikkeling van een open uitvoering. In 2013 besloot grote baas Horacio Pagani dat het allemaal anders moest en de Roadster werd helemaal opnieuw ontworpen. Nu is 'ie eindelijk klaar om op de aanstaande autoshow van Genève getoond te worden. 

Zijn al die (extra) ontwikkelingsjaren de moeite waard geweest? Jazeker, want het is Pagani gelukt wat weinig andere autobouwers eerder lukte: de Roadster weegt liefst 70 kg minder (1.280 kg in totaal) dan de coupé. Wordt het ontbreken van een vast dak doorgaans met kilo's elders gecompenseerd om zo de stijfheid (lees: veiligheid) te garanderen, Pagani heeft dit ondervangen door de zelfdragende carrosserie te vervaardigen uit een nieuw composiet. Het koolstof-titanium wordt gecombineerd met zogenaamd Carbo-Triax 52, waarbij het cijfer verwijst naar 52 procent toename in stijfheid ten opzichte van de materiaalmix van de coupé. Overigens kunnen kopers ook kiezen in plaats van de hardtop ook kiezen voor een canvas dak.

Het uiterlijk van de Roadster wijkt vanuit diverse perspectieven af van de gesloten Huayra. Zekers als de deuren opengaan, want de Huayra Roadster is gezegend met zogenaamde 'Gullwing' vleugeldeuren. De kap boven de motor achterin is zo getekend dat 'ie een soort van vitrine vormt om de techniek en 'de kunst van de V12-motor' te tonen. Trots meldt het merk dat bijna elk mechanisch onderdeel zichtbaar is. Het wilde zich niet alleen overtreffen op het gebied van prestaties maar ook in design - Pagani blijft tenslotte een Italiaans merk.

Wat die prestaties dan precies zijn heeft Pagani trouwens nog niet bekendgemaakt. Wel dat extreme zijwaartse g-krachten van 1,8 bereikt kunnen worden. Je moet het maar willen. Als je toch in deze auto wilt stappen zul je met iemand moeten meerijden, want alle honderd te produceren exemplaren zijn reeds uitverkocht. Daarmee bespaar je wel flink, want Pagani vraagt 2,28 miljoen euro exclusief belastingen voor de Roadster.