In tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s is die van gebruikte auto’s wel toegenomen. Autobedrijven verkochten het afgelopen 4,5 procent meer occasions.
Voor het tweede jaar op rij zitten de occasionverkopen in de lift. In 2016 verkochten autobedrijven ruim 1,1 miljoen gebruikte auto’s aan consumenten, een stijging van 4,5 procent ten opzichte van 2015. Volkswagen was het populairste merk, zo blijkt uit cijfers van VWE Trendweb.
Gebruikte auto’s van Volkswagen waren in 2016 populairder dan een jaar eerder, bijna 8 procent meer occasions werden er verkocht van het merk. Ook nummer 2 Peugeot zit in de lift, dankzij de populariteit van de 308 als gebruikte auto. De grootste stijger bij de merken is Dacia, met ruim 28 procent. Suzuki noteert de grootste min.
Ook de modellenlijst wordt aangevoerd door Volkswagen. De Golf is niet alleen nieuw het meest gewild, ook als gebruikte auto wordt dit model het vaakst aangeschaft. Zijn broertje Polo volgt op kleine afstand.
De trend dat consumenten liever een auto kopen bij een (betrouwbaar) autobedrijf zette ook in 2016 door. De verkoop van auto’s tussen consumenten groeide namelijk de helft minder hard. Er werden ruim 680.000 auto’s zonder tussenkomst van een autobedrijf verkocht.
|
|