Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft Nissan zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan. De focus ligt hierbij op autonoom rijden, waar Nissan een behoorlijk ambitieuze doelstelling aan koppelt. In 2020, tijdens de Olympische Spelen in Tokyo, wil het merk autonoom rijdende auto’s inzetten.

Het belangrijkste nieuws betreft ‘Seamless Autonomous Mobility’, afgekort als SAM. Dit systeem, ontwikkeld onder supervisie van Nederlander Maarten Sierhuis, is eigenlijk een drie-eenheid. Het maakt gebruik van gegevens die de auto genereert en combineert die met kunstmatige intelligentie en een operator in een meldkamer. Hierdoor moeten autonome auto’s sneller en vloeiender reageren op onverwachte situaties als wegwerkzaamheden. Een samenwerking met het Japanse technologiebedrijf DeNa moet ervoor zorgen dat het systeem in 2020 getest kan worden tijdens de Olympische Spelen in Tokyo.

In de tussentijd intensiveert de alliantie Renault-Nissan de samenwerking met Microsoft, met als doel om auto’s slimmer te maken. Voornamelijk de implementatie van digitale assistent Cortana moet ervoor zorgen dat de bestuurder minder bezig hoeft te zijn met zaken die hem afleiden van het verkeer. Bij het gebruik van deze geavanceerde stemcomputer hoeft de bestuurder geen handen meer van het stuur te halen of knoppen in te drukken.

Ook gaf Nissan weg dat de nieuwe Leaf voorzien zal worden van ProPilot-technologie. Dit is nog geen SAM-gebaseerd systeem, maar een autonome rijhulp voor gebruik op de snelweg. De Nissan Leaf zal in de loop van dit jaar een update ondergaan.