Op de CES-elektronicabeurs kunnen bezoekers de bediening van de toekomstige Volkswagen I.D. ervaren in de Digital Cockpit. 

Het kan je niet ontgaan zijn, in Las Vegas vindt dit weekend 's werelds belangrijkste elektronicabeurs voor de autobranche plaats. Ook Volkswagen is van de partij. Het bedrijf, dat de overgang wil maken naar duurzame auto's die altijd met de buitenwereld verbonden zijn heeft in Vegas de Volkswagen Digital Cockpit neergezet. 

Dat is een soort proefopstelling waarin bezoekers plaats kunnen nemen om zo zelf te kunnen ervaren hoe de Volkswagen-modellen van de toekomst bediend zullen worden. De techniek is niet helemaal nieuw, afgelopen jaar presenteerde het Duitse bedrijf bijvoorbeeld al de I.D. conceptcar waarin een deel van de nu getoonde technische snufjes reeds zijn opgenomen. 

Nieuw is bijvoorbeeld dat Volkswagen in de digitale cockpit twee displays over elkaar plaatst. Dit levert een '3D' diepte-effect. Een andere primeur is de toevoeging van eyetracking, een methode waarbij de oogreactie van automobilisten wordt geanalyseerd. Met de resultaten kunnen de instrumenten van de Digital Cockpit makkelijker en sneller worden bediend. Volkswagen combineert de techniek met aanraak- en gebarenbediening. 

Zelfs in het digitale tijdperk moet de bediening eenvoudig zijn en de ergonomie perfect

Wie plaatsneemt in de Digital Cockpit beleeft tot slot ook hoe je informatie afleest van 'de autoruit' in plaats van het instrumentenpaneel. De techniek bestaat uit een Head-Up Display voor 'augmented reality' (AR), informatie die wordt toegevoegd aan hetgeen een autorijder ziet, zeg maar de weg die vóór hem of haar ligt. 

Volkswagens productmanager voor de I.D. belooft dat veel van de CES-innovaties straks in de productieversie van de auto terug te vinden zullen zijn. Hoofd ontwikkeling bij Volkswagen Frank Welsch vult aan: "Zelfs in het digitale tijdperk blijft het doel van Volkswagen hetzelfde: de bediening moet eenvoudig zijn en de ergonomie perfect."