Tesla Autopilot, het systeem met zelfrijdende functies, is veilig. Dat verklaart het Amerikaanse veiligheidsinstituut dat het dodelijke ongeval van afgelopen jaar heeft onderzocht. Rijden met deze techniek blijkt juist veiliger te zijn dan zonder. 

Eind deze week verscheen het langverwachte onderzoeksrapport van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), een Amerikaanse toezichthouder op het gebied van veiligheid, over het dodelijke ongeval dat medio vorig jaar in de Verenigde Staten plaatsvond in een Tesla Model S. Daarbij was Tesla's Autopilot, het systeem met autonome techniek, in werking.

Na dit eerste fatatle ongeluk in een semi-zelfrijdende auto onstonden verschillende vragen: Hoe veilig is een zelfrijdende auto? Kun je altijd op de techniek vertrouwen? Wie is er aansprakelijk bij een ongeval? De NHTSA concludeert na uitgebreid onderzoek dat er in dit geval niks mis was met de Autopilot. 

De uitkomst

Tesla wordt niet schuldig bevonden - en wel om verschillende redenen. Nog altijd zijn automobilisten ten alle tijden verplicht hun handen aan het stuur te houden en zelf op te letten. Uit de data is gebleken dat de omgekomen bestuurder zeker 7 seconden de tijd gehad heeft om in te grijpen, bijvoorbeeld op de rem trappen, iets dat niet gebeurde. Daarnaast blijkt Autopilot te hebben gefunctioneerd zoals het was gespecificeerd: er trad geen defect of hapering op. 

Tesla Autopilot veiligheid (NHTSA)

Daarbij tekent de toezichthouder wel aan dat het ontwerp van autonome techniek niet volledig is. In sommige praktijkscenario's is (nog) niet voorzien. Niet alleen moeten bestuurders daarom alert blijven, fabrikanten moeten goed uitleggen wat hun systemen wel en vooral níét kunnen. Onduidelijkheid daarover bij automobilisten kan net zo goed gevaar opleveren. 

Afname van ongevallen

Op basis van de onderzochte gegevens stelt de NHTSA dat Tesla's zelfrijdende techniek juist bijdraagt aan de afname van ongevallen. Modellen waarop Autosteer zit, een belangrijk onderdeel van de Tesla Autopilot, zijn 40 procent minder vaak betrokken bij aanrijdingen waarbij een of meer airbags geactiveerd moeten worden. 

Direct na het ongeluk heeft Tesla al diverse maatregelen genomen om de Autopilot veiliger te maken. Er loopt nog een ander Amerikaans onderzoek naar het ongeval: de Amerikaanse National Transportation Safety Board zal naast de techniek ook externe factoren onderzoeken.