Een elektrische Smart is misschien wel de meest bereikbare auto van Nederland. Niet om te bezitten, maar wel om in te rijden. Houders van een Car2go-abonnement weten daar alles van. Natuurlijk is hij ook gewoon te koop, al was de elektrische Smart tot vandaag nog van de vorige generatie. Daar komt nu verandering in, en voor het eerst is er ook een elektrische Forfour. Omdat een Smart niet groot hoeft te zijn neem ik de Fortwo Electric Drive mee voor een ‘korte’ rij-impressie.

Bij het starten valt op dat de Smart Fortwo graag een normale auto wil zijn. Niet eerder startte ik een elektrische auto met een ‘gewone’ contactsleutel (in plaats van een startknop), dus dat is een bijzondere gewaarwording. Ook in het rijden geeft de Fortwo Electric Drive geen typisch elektrisch rijgevoel. Zo remt de auto heel geleidelijk af als je het ‘rijpedaal’ loslaat en moet je het rempedaal net zo gebruiken als in een auto met verbrandingsmotor. Veel andere elektrische auto’s zijn grotendeels met alleen het ‘rijpedaal’ te rijden, omdat ze sterk op de motor afremmen om energie terug te winnen.

Natuurlijk slaat ook de Smart een groot deel van de remenergie weer keurig op in de batterij. Hiervoor kijkt de auto (vanaf uitvoering Passion) met een radar vooruit, en kiest op basis van het verkeersbeeld voor meer stroom opslaan of langer uitrollen zonder verbruik. In de praktijk is de werking van dit systeem slechts subtiel merkbaar.

Compliment voor het concept

Smart Fortwo Electric Drive 2017

Typisch voor een elektrische auto is de direct beschikbare aandrijfkracht als je het rijpedaal aanraakt, en dat is bij de Smart niet anders. De auto gaat er beheerst, maar vlot vandoor en rijdt daardoor precies zoals hij eruit ziet. De elektrische aandrijflijn lijkt dan ook wel het beste compliment voor het concept van de Smart. Het maakt hem – in de praktijk – tot de snelste, soepelste én schoonste van de familie.

Voordeel van een stadsauto is dat er geen grote en dus zware accu nodig is. Een enorm rijbereik is immers minder relevant. Met een accucapaciteit van 17,6 kWh moet je maximaal 160 km kunnen afleggen, al is daarvoor wel heel veel zelfbeheersing nodig. Met zijn stevige vering en precieze besturing nodigt de stads-kart uit tot een bovengemiddeld vlotte rijstijl.

Met het gerealiseerde 'testverbruik' zou de actieradius zo’n 100 kilometer bedragen, in de praktijk is 120 kilometer realistisch. Ik geeft het je te doen, in één dag zoveel stadskilometers maken zonder (jezelf) bij te laden.

Klein prijsverschil

Smart Fortwo Electric Drive 2017

De Smart Fortwo Electric Drive is er vanaf 23.466 euro. De Forfour is maar een paar honderd euro duurder en hangt vanaf 23.843 euro aan je stopcontact. Zaken als volautomatische airco en een audiosysteem met Bluetooth-ondersteuning zijn standaard, voor meer luxe biedt Smart de bekende pakketten aan.


Binnenkort zullen we de Smart Fortwo Electric Drive inplannen voor een uitgebreide rijtest.