Audi presenteert de nieuwe A8! De uitdaging voor de engineers was om het topmodel nóg beter te maken. Dat lijkt gelukt te zijn.

De nieuwe Audi A8 is het uithangbord van Audi. Alle nieuwe technieken zijn erin verwerkt. Zo kan het vlaggenschip autonoom rijden in de file, onder bepaalde omstandigheden. Ook automatisch inparkeren met een smartphone is mogelijk, zonder dat de bestuurder in de auto zit.

Uiteraard draait het in de nieuwe A8 vooral om luxe en comfort. Daarom is het nieuwe model uitgerust met actieve vering die bewegingen van de koets tegengaat. Vierwielbesturing zorgt voor meer wendbaarheid, zodat er voor de chauffeur ook nog iets te beleven is. Het leven in de nieuwe A8 speelt zich vooral achterin af, zeker in het geval van de A8L met 13 centimeter langere wielbasis. Luxe stoelen met uitgebreide massagefunctie zijn optioneel. Uiteraard is alles elektrisch te verstellen, via een uitneembaar touchscreen in de armsteun. Audi belooft dat de nieuwe A8 fors meer ruimte biedt dan voorheen. De standaarduitvoering meet in de lengte nu 5,17 meter, 5 centimeter meer dan eerst.

Audi A8L

Bijna geen knoppen

Het dashboard is bijna helemaal vrij van knoppen, de bediening van de functies gaat via twee aanraakschermen. De onderste is voor de basisfuncties zoals de temperatuur en kan ‘op zwart’ als het niet gebruikt wordt. Het bovenste scherm is 10.1 inch groot en naadloos in het dashboard geïntegreerd. Er is ook nog een derde scherm, dat de klassieke tellers vervangt. Audi zegt veel aandacht besteed te hebben aan de details, zoals het elektrisch openen en sluiten van de ventilatieroosters.

De nieuwe A8 is getekend volgens de nieuwe designtaal van het merk, iets dat je vooral kunt zien aan de nóg grotere grille. Audi zou Audi niet zijn als de A8 niet beschikt over de nieuwste lichttechnieken. De koplampen zijn voorzien van HD Matrix led-techniek met lasers en in de achterlichten zitten oleds.

De motoren zijn ‘oude bekenden’ maar door de toevoeging van mild-hybrid techniek rijdt de nieuwe A8 tot 0,7 l/100 km zuiniger. Dankzij een slimme dynamo kan de motor worden uitgeschakeld als de bestuurder het gas loslaat en werkt het start/stop-systeem soepeler. Bij de verkoopstart biedt Audi een 3.0 TFSI-benzinemotor met 340 pk en een 286 pk sterke 3.0 TDI diesel aan. Later volgen de 4.0 TFSI én TDI, met 460 en 435 pk. Ook de majestueuze 6.0 W12-motor staat in de planning, net als de plug-in hybride e-tron met 449 pk. Deze versie kan 50 kilometer op alleen elektriciteit rijden.

De nieuwe Audi A8 komt eind dit jaar naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.