Jaguar voert diverse verbeteringen door aan zijn topmodel XJ en introduceert een nieuwe uitvoering: de sportieve XJR575. Ja, de cijfers geven het vermogen aan.

Jaguar levert vanaf het najaar een verbeterde versie van de XJ. Nieuwe rijhulpsystemen en een moderner infotainmentsysteem zijn de belangrijkste wijzigingen, maar het grootste nieuws is de XJR575. Deze sportieve topversie vervangt de huidige XJR-uitvoering.

De 5,0 liter V8-motor levert nu 575 pk, 25 pk meer dan voorheen. Het koppel is met 700 Nm zelfs 75 Nm hoger. Dat is deels in de prestaties terug te zien, de XJR accelereert (nog steeds) in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid ligt 20 km/u hoger op 300 km/u. De XJR575 is te herkennen aan de voorbumper met gewijzigde luchtinlaten, side skirts, extra lamellen in de motorkop, achterspoiler en 20 inch zwarte wielen.

Het motoraanbod blijft verder in grote lijnen gelijk. De viercilinder 2.0 benzinemotor verdwijnt, Jaguar biedt vanaf het najaar naast de V8 alleen nog de 3.0 V6 met 340 pk aan. De zescilinder dieselmotor met 300 pk blijft onveranderd in het assortiment.

Overige updates

Jaguar voert een belangrijke update door aan het infotainmentsysteem, dat nu sneller werkt en via een groter (10 inch) aanraakscherm wordt bediend. Het instrumentarium is volledig digitaal en wordt weergegeven op een 12,3 inch groot scherm. Het is nu ook mogelijk om daarop de kaart van het navigatiesysteem weer te geven. Nieuwe camera’s zorgen voor betere rijhulpsystemen. De XJ beschikt nu over semi-autonome systemen zoals een actieve rijbaanassistent, een fileassistent en een inparkeersysteem.

De vernieuwde XJ wordt vanaf het najaar geleverd. De prijzen zijn iets hoger dan voorheen en beginnen bij 103.330 euro voor de meest bereikbare dieseluitvoering. De XJR575 kost 204.150 euro.