Tesla heeft de sleutels van de eerste exemplaren van de ‘betaalbare’ Model 3 aan de eigenaren overhandigd. Dat zijn allemaal medewerkers van Tesla, die eigenlijk als praktijktesters fungeren.

Het is zover: Tesla heeft de eerste dertig exemplaren van de langverwachte Model 3 afgeleverd. De auto’s zijn gekocht door medewerkers, die de komende maanden als testpiloot aan de slag moeten. Volgende maand start Tesla met de verwerking van de eerste honderd échte klantenorders, maar Nederlandse bestellingen zijn voorlopig nog niet aan de beurt. Volgens de officiële planning komen halverwege volgend jaar de eerste auto’s naar Europa, maar veel hangt af van hoe de productie verloopt.

Om productieproblemen zoveel mogelijk te beperken heeft Tesla het aanbod en de techniek van de Model 3 vereenvoudigd, ten opzichte van de Model S en X. Dat wil zeggen: geen ingewikkelde ontwerpgrappen (zoals vleugeldeuren) en een beperkt assortiment. Er zijn bijvoorbeeld maar zes kleuren beschikbaar en de Model 3 wordt verkrijgbaar in slechts twee uitvoeringen. De standaardversie heeft een accupakket dat goed is voor een actieradius van 350 kilometer, volgens de Amerikaanse meetmethode. Accelereren van 0 naar 96 km/u (0-60 mph) kan in 5,6 seconden en de topsnelheid is 209 km/u. De ‘Long Range’-uitvoering heeft een rijbereik van 500 kilometer, doet het standaardsprintje in 5,1 seconden en haalt maximaal 225 km/u.

Autopilot

Alle auto’s zijn uitgerust met hardware voor een nieuwe versie van Tesla’s Autopilot, waarmee de auto bijna helemaal zelfstandig kan rijden. De software voor Enhanced Autopilot komt naar verwachting eind dit jaar uit en is te koop voor 5.000 dollar.

De Nederlandse prijzen worden bekend gemaakt in aanloop naar de marktintroductie. Het was al bekend dat de vanafprijs 35.000 dollar bedraagt in de Verenigde Staten, de Long Range-uitvoering kost 44.000 dollar. De Nederlandse vanafprijs bedraagt waarschijnlijk zo’n 45.000 euro.