De hoeveelheid gelimiteerde uitvoeringen van de Abarth 500 is allang niet meer op één hand te tellen. Iedere special edition is een goede reden om opnieuw kennis te maken met dit knotsgekke concept. Want ja, een stadsauto met zoveel vermogen went gewoon niet. De nieuwste loot aan de stam heet voluit 695 XSR Yamaha Limited Edition en hiervan komen er maar tien naar Nederland. Ik mag er eentje rijden, en voor de gelegenheid staan er ook een Abarth 124 Spider en jawel… een heuse Formule 4-racesimulator klaar.

Het Abarth-evenement vindt plaats bij Van Amersfoort Racing in Zeewolde, een renstal die serieus racetalent opleidt. Onder meer Max Verstappen en Tom Coronel leerden hier de fijne kneepjes van het vak. De link met Abarth vind je in de Formule 4-auto’s, die rondrijden met Abarth-motoren. Jawel, de motor die je ook in de Abarth 595, 695 en 124 Spider vindt.

Niet de sterkste, maar…

De Akrapovic-sportuitlaat heeft twee dikke pijpen.

Met 165 pk is de nieuwe Abarth 695 XSR niet de krachtigste Abarth 695 ooit. Die sticker plakt nog steeds op de zeer exclusieve, peperdure 695 Biposto Record met 190 pk. Zoveel vermogen is ook niet nodig, want direct bij het starten maakt elke Abarth evenveel indruk. De luide gorgel aan de achterzijde doet vermoeden alsof je in een raceauto zit!

Voor de gelegenheid is de 695 XSR voorzien van een fameuze Akrapovic-uitlaat. Een extreem lichtgewicht exemplaar, naar verluidt. Een mooi systeem, waar ik wel een kanttekening – of compliment – bij wil plaatsen. Qua geluid onderscheidt deze pijp zich namelijk niet van een reguliere Abarth-uitlaat. Naast de uitlaat zijn de grijze lakkleur, rode striping, Sabelt-sportstoelen met koolstofvezel afwerking en uiteraard diverse XSR-badges kenmerkend voor de XSR-editie. Goed, genoeg stilgestaan: gas erop!

Absurde combinatie

Hij is nerveuzer, hyperactiever en lawaaiiger dan Bert Visscher...

De combinatie van een hoge, korte koets en 165 pk blijft keer op keer verrassen. Om al het vermogen op de weg te houden is de 695 uiterst stevig geveerd en gedempt. Hierdoor voelt de schorpioen altijd als iets bijzonders en ben je behoorlijk zeker over zijn capaciteiten. Dat de besturing niet sportwagenachtig snel op je stuurbewegingen reageert is dan ook een verrassing en matcht niet helemaal met het compromisloze onderstel. Toch wen er je wel aan en al gauw gooi je de Abarth vol vertrouwen een bocht in. Je weet dat je er tóch wel uit komt.

Eigenlijk is het volgende spel het leukste met de Abarth 500: Een bocht induiken, flink accelereren (geluid!), hard remmen en dit oneindig herhalen. Je hebt dan een zeer beweeglijke auto die rechtuit naar grip zoekt, bij aanremmen kwispelt als een puppy en in de bocht alsnog licht om z’n as rolt. Hij is nerveuzer, hyperactiever en lawaaiiger dan Bert Visscher en daardoor minstens zo vermakelijk. Op de pure rijkwaliteit is dus wel het nodige aan te merken, maar juist de imperfecties maken dat je constant met een lach van oor tot oor achter het stuur zit.

Yamahabarth

De Yamaha XSR 900 Abarth-motorfiets.

De 695 XSR komt voort uit een jarenlange samenwerking met Yamaha. Deze Japanse motorfietsenbouwer wordt al jaren in woord, daad en geld gesteund door Abarth en zoals het een goed huwelijk betaamt doet Yamaha iets terug. Net als Abarth komen ze met een special, die luistert naar de naam XSR900 Abarth. Een bijzonder sportieve 850 cc motorfiets met Abarth-striping en – eveneens - een uitlaatsysteem van Akrapovic. Ik ben hier weliswaar voor de auto, maar verneem dat de aanwezige motorjournalisten die een rondje rijden behoorlijk enthousiast zijn over deze sportbike.

Abarth 124 Spider

En de Spider dan?

Ja, de Abarth 124 Spider! Naar een rit in deze auto heb ik lang uitgekeken. Het is de overtreffende trap van de ‘normale’ 124 Spider, waar ik al behoorlijk vrolijk van werd. De mooiste toevoeging is zonder twijfel de sportuitlaat, waardoor de Roadster de typische Abarth-sound krijgt aangemeten. Opzwepend, ruig en luid. Daarnaast is het onderstel net iets strakker en ziet de auto er agressiever uit.  

Abarth 124 Spider

Wat meteen opvalt is het ‘klassieke’ motorkarakter, dat ook de standaard 124 kenmerkt. Bij zo’n 3.000 tpm komt de turbo er namelijk vol in en heb je ineens een stuk meer kracht tot je beschikking. Dat geeft een lekkere duw in de rug, maar je moet er in de bocht wel op bedacht zijn. De achterkant zet graag een stapje opzij, waardoor de auto respect inboezemt. Ik waardeer dat, zo’n auto die je goed moet leren kennen om er het maximale uit te halen. Met die aangename conclusie eindigt voor mij deze sportieve dag.

En nu? Nu maar hopen op weer een speciale Abarth-uitvoering. Dan heb ik weer een goede reden...

Video

Zet je geluid aan en geniet van de Akrapovic-sportuitlaat!