Het 'mild-hybrid' systeem dat nog dit jaar debuteert op de Audi A8 zal uiteindelijk op een groot aantal andere Audi-modellen worden ingevoerd. Het maakt zuiniger en schoner rijden mogelijk, zonder de prestaties aan te tasten.

Audi presenteert voor het eerst detailinformatie over het nieuwe systeem voor zogenaamde Mild-Hybrid Electric Vehicles, hybride auto's die niet aan de stekker hoeven te worden opgeladen maar toch profiteren van zuiniger en schoner rijden. Het MHEV-systeem was begin dit jaar al te zien op de Audi Q8 Sport Concept.

Het hybride systeem ondersteunt de brandstofmotor bij accelereren. Daarnaast vervult het ook functies als startmotor en stroomgenerator tijdens het remmen. Om dit in goede banen te leiden plaatst Audi in de A8 en Q8 een 48 Volt-systeem tussen de elektromotor en het accupakket. Gaat het om een auto met viercilinder brandstofmotor dan past Audi 12 Volt toe in plaats van 48 Volt.  

MHEV-systeem in Audi Prologue Concept

Zuinig rijden

Daarnaast kent het MHEV-systeem een watergekoelde starter op wisselstroom. Deze zorgt ervoor, bij een snelheid tussen de 30 en 160 km/u, dat tijdens het 'coasten' de motor supersnel en ongemerkt weer aanslaat. Informatie van het navigatiesysteem en de sensoren in de auto worden door het MHEV-managementsysteem gebruikt om te bepalen wat op een bepaald moment het zuinigst is, coasting of terugwinning van rem-energie.

In de Q8 Sport Concept is bovendien een elektrisch aangedreven compressor toegevoegd. Die behoedt de rijder voor een turbogat. In deze configuratie wordt maximaal 1 liter per 100 km aan brandstof bespaard; zonder de compressor gaat het om zo'n 0,7 l/100 km. Als het systeem op alle Audi-modellen wordt geïntroduceerd betekent dit dus een forse reductie van schadelijke uitstootgassen. En brandstofvoordeel voor Audi-rijders. 

Het 'mild-hybrid' systeem dat nog dit jaar debuteert op de Audi A8 zal uiteindelijk op een groot aantal andere Audi-modellen worden ingevoerd. Het maakt zuiniger en schoner rijden mogelijk, zonder de prestaties aan te tasten.

Audi presenteert voor het eerst detailinformatie over het nieuwe systeem voor zogenaamde Mild-Hybrid Electric Vehicles, hybride auto's die niet aan de stekker hoeven te worden opgeladen maar toch profiteren van zuiniger en schoner rijden. Het MHEV-systeem was begin dit jaar al te zien op de Audi Q8 Sport Concept.

Het hybride systeem ondersteunt de brandstofmotor bij accelereren. Daarnaast vervult het ook functies als startmotor en stroomgenerator tijdens het remmen. Om dit in goede banen te leiden plaatst Audi in de A8 en Q8 een 48 Volt-systeem tussen de elektromotor en het accupakket. Gaat het om een auto met viercilinder brandstofmotor dan past Audi 12 Volt toe in plaats van 48 Volt.  

Zuinig rijden

Daarnaast kent het MHEV-systeem een watergekoelde starter op wisselstroom. Deze zorgt ervoor, bij een snelheid tussen de 30 en 160 km/u, dat tijdens het 'coasten' de motor supersnel en ongemerkt weer aanslaat. Informatie van het navigatiesysteem en de sensoren in de auto worden door het MHEV-managementsysteem gebruikt om te bepalen wat op een bepaald moment het zuinigst is, coasting of terugwinning van rem-energie.

In de Q8 Sport Concept is bovendien een elektrisch aangedreven compressor toegevoegd. Die behoedt de rijder voor een turbogat. In deze configuratie wordt maximaal 1 liter per 100 km aan brandstof bespaard; zonder de compressor gaat het om zo'n 0,7 l/100 km. Als het systeem op alle Audi-modellen wordt geïntroduceerd betekent dit dus een forse reductie van schadelijke uitstootgassen. En brandstofvoordeel voor Audi-rijders.