Aston Martin heeft bekendgemaakt welke modellen tot en met 2023 verschijnen. Het zijn er minimaal zeven, inclusief een tweede supercar.

In een interview met het Britse magazine AutoExpress zet CEO Andy Palmer uiteen welke Aston Martin-modellen we tot en met 2023 kunnen verwachten. Er verschijnt elk jaar een nieuw model. De meest opvallende in het rijtje is de supercar die voor 2020 op de agenda staat.

Tweede supercar

Een jaar eerder verschijnt namelijk al de Valkyrie (die we als prototype kennen onder de naam AM-RB 001), eveneens een supercar die het merk samen met Formule 1-team Red Bull Racing ontwikkelt. De Valkyrie gaat echter een geschatte 3 tot 3,5 miljoen euro kosten. Omdat de gemiddelde vanafprijzen van de andere Aston-modellen rond de 2,5 ton liggen zit daartussen volgens Palmer nog een flink gat. Daar ziet het merk de ruimte voor de beoogde supercar, een concurrent voor modellen als de Ferrari 488 GTB, Lamborghini Huracán en McLaren 720S. 

De topman houdt nog een slag om de arm of deze wagen al dan niet een middenmotor krijgt: "Dat hoeft niet, maar het is wel makkelijker om de 50:50-gewichtsverdeling te verkrijgen." Ook verwijst Palmer naar de (middenmotor) norm op deze markt. De supercar zal uit composiet vervaardigd worden. Een deel van 'de DNA' is afkomstig uit de Valkyrie, maar ook zal technologie worden toegepast uit de nieuwe Vanquish.  

Aston Martin DBX Concept

De planning

Nog dit jaar verschijnt de nieuwe Aston Martin V8 Vantage. De DB11 Volante en de Vanquish volgen in 2018. Na deze GT's is in 2019 de cross-over DBX aan de beurt. Dan volgen de twee supercars. De jaren 2021 en 2022 staan in het teken van Lagonda, het label waaronder auto's worden aangeboden die meer op luxe dan op sportiviteit gericht zijn. In 2023 tenslotte, wordt de DB11 vervangen door de DB12. 

Naast deze planning wordt overigens ook nog de elektrische Aston Martin Rapide ontwikkeld. Het plan was om de hiervoor benodigde technologie af te nemen van de Amerikaanse start-up Faraday Future. Nu dit niet van de grond komt overweegt Aston Martin om de techniek te bestellen bij Williams, eveneens bekend uit de Formule 1.