Kia Optima

Kia heeft de hoogste score gehaald in de Initial Quality Studie van J.D. Power in de Verenigde Staten. In de eerste negentig dagen na aankoop zijn eigenaren van een nieuwe Kia het meest tevreden.

Het in de V.S. zeer bekende onderzoeksbureau J.D. Power heeft onderzocht hoe tevreden auto-eigenaren zijn in de eerste negentig dagen na aankoop. Deze zogenaamde Initial Quality Studie kijkt vooral naar of de verwachtingen van kopers worden waargemaakt. Eigenaren van een Kia zijn na anderhalve maand het meest tevreden over hun aankoop. Van de merken die ook in Europa worden verkocht is de top 5: Kia, Porsche, Ford, BMW en Hyundai. Onderaan bungelen Volvo, Jaguar en Fiat.

Ten opzichte van vorig jaar, toen dit onderzoek ook werd gehouden, laten de autofabrikanten een gemiddelde verbetering zien van 8 procent. Enkele opvallende uitkomsten: Koreaanse merken scoren gemiddeld het best, beter dan auto’s uit Japan, Europa of de Verenigde Staten. Ook scoren ‘gewone’ merken beter dan luxemerken. Dat is voor een deel te verklaren omdat de verwachtingen van klanten die een dure auto kopen hoger zijn.

De meeste problemen zijn er met de spraakbedieningsfunctie, die commando’s niet goed herkent. Ook het koppelen van een telefoon via Bluetooth blijkt niet altijd goed te gaan. Verder wordt er door auto-eigenaren veel geklaagd over windgeruis en onprettig schakelende automaten.