Jaguar heeft zijn sterkste motor in zijn kleinste sedan gelepeld. Het resultaat is de bizarre XE SV Project 8.

Jaguar onthult de XE SV Project 8. Dat is, zoals de naam al zegt, een XE maar niet zoals je ‘m kent. Onder de motorkap ligt geen vier- of zescilindermotor, maar Jaguars 5.0 V8-motor met supercharger die maar liefst 600 pk vermogen en 700 Nm koppel produceert. Om de brute krachten gecontroleerd op het asfalt te krijgen, is de XE SV Project 8 voorzien van vierwielaandrijving. Schakelen gaat met een achttraps automaat, die met flippers achter het stuur te bedienen is.

Het standaardsprintje (0 tot 100 km/u) legt de snelste XE af in slechts 3,7 seconden en de auto stopt pas met versnellen als er 322 km/u op de teller staat. Aan de voor- en achterkant zijn verstelbare spoilers aangebracht, die zorgen voor 122 kilogram neerwaartse druk (bij 200 km/u). De bodem van de SV Project 8 is vlak, voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn.

Om het extra gewicht van de achtcilindermotor te compenseren heeft Jaguar diverse onderdelen van koolstofvezel vervaardigd, zoals de bumpers en motorkap. Geen overbodige luxe, want de XE SV Project 8 weegt zelfs met die lichtgewicht onderdelen nog ruim 1.750 kilogram. Het onderstel is aangepast om het extra vermogen en gewicht aan te kunnen en om de rij-eigenschappen naar een hoger niveau te tillen. Stijvere veren, instelbare dempers, meer spoorbreedte en 20 inch grote en ruim 30 centimeter brede banden (achter) zijn de belangrijkste aanpassingen. Verder monteert Jaguar koolstofvezel-keramische remschijven zodat het monster ook weer op tijd tot bedaren kan worden gebracht. Voor die-hards levert Jaguar het Track Pack, de achterbank wordt dan verwijderd en de auto wordt verder geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit.

Jaguar bouwt slechts 300 exemplaren van de XE SV Project 8. Alle auto’s worden met de hand gemaakt. De Nederlandse importeur vermeldt op dit moment alleen een nettoprijs: 151.000 euro. Inclusief alle belastingen zal de auto zo’n 240.000 euro gaan kosten in Nederland.