Veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft zes auto's in een botsproef getest. De resultaten zijn wisselend. De Citroën C3 laat zien dat ook een compacte auto goed kan scoren.
Vandaag brengt Euro NCAP de prestaties naar buiten van zes modellen die een crashtest hebben ondergaan. Drie daarvan hebben de maximale score van vijf sterren behaald: de Audi Q5, de Toyota C-HR en de Land Rover Discovery.
Het veiligheidsinstituut laat weten dat de topscore van de Discovery met enige moeite is verkregen. Zo vouwde bij de frontale botsing de airbag niet voldoende open en ging de deurvergrendeling open bij de zijdelingse crash.
Compacte auto's
De enorme concurrentie in het segment van compacte auto's baart Euro NCAP zorgen. Bij de ontwikkeling van attractieve maar betaalbare auto's wordt in sommige gevallen beknibbeld op de veiligheid. Zo missen de geteste Ford Ka+ en gefacelifte Fiat 500 veiligheidssnufjes die vandaag de dag eigenlijk standaard zouden moeten zijn, zoals een veiligheidsgordel met pre-spanner en gordelkracht-begrenzer.
Dat het ook anders kan toont de nieuwe Citroën C3. Op een haar na miste dit model de vijf sterren, het kwam alleen tekort op voetgangersveiligheid.
Resultaten crashtest maart 2017 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | Inzittenden voorin | Inzittenden achterin | Voetgangers- veiligheid | Safety Assist* | Totaalscore |
Audi Q5 | 93 procent | 86 procent | 73 procent | 58 procent | 5 sterren |
Land Rover Discovery | 90 procent | 80 procent | 75 procent | 73 procent | 5 sterren |
Toyota C-HR | 95 procent | 77 procent | 76 procent | 78 procent | 5 sterren |
Citroën C3 | 88 procent | 83 procent | 59 procent | 58 procent | 4 sterren |
Fiat 500 | 66 procent | 49 procent | 53 procent | 27 procent | 3 sterren |
Ford Ka+ | 73 procent | 61 procent | 57 procent | 29 procent | 3 sterren |
* beschikbare veiligheidssystemen