Veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft zes auto's in een botsproef getest. De resultaten zijn wisselend. De Citroën C3 laat zien dat ook een compacte auto goed kan scoren.

Vandaag brengt Euro NCAP de prestaties naar buiten van zes modellen die een crashtest hebben ondergaan. Drie daarvan hebben de maximale score van vijf sterren behaald: de Audi Q5, de Toyota C-HR en de Land Rover Discovery. 

Het veiligheidsinstituut laat weten dat de topscore van de Discovery met enige moeite is verkregen. Zo vouwde bij de frontale botsing de airbag niet voldoende open en ging de deurvergrendeling open bij de zijdelingse crash.

Compacte auto's

De enorme concurrentie in het segment van compacte auto's baart Euro NCAP zorgen. Bij de ontwikkeling van attractieve maar betaalbare auto's wordt in sommige gevallen beknibbeld op de veiligheid. Zo missen de geteste Ford Ka+ en gefacelifte Fiat 500 veiligheidssnufjes die vandaag de dag eigenlijk standaard zouden moeten zijn, zoals een veiligheidsgordel met pre-spanner en gordelkracht-begrenzer. 

Dat het ook anders kan toont de nieuwe Citroën C3. Op een haar na miste dit model de vijf sterren, het kwam alleen tekort op voetgangersveiligheid. 

Resultaten crashtest maart 2017
Model Inzittenden voorin Inzittenden achterin Voetgangers- veiligheid Safety Assist* Totaalscore
Audi Q5 93 procent 86 procent 73 procent 58 procent 5 sterren
Land Rover Discovery 90 procent 80 procent 75 procent 73 procent 5 sterren
Toyota C-HR 95 procent 77 procent 76 procent 78 procent 5 sterren
Citroën C3 88 procent 83 procent 59 procent 58 procent 4 sterren
Fiat 500 66 procent 49 procent 53 procent 27 procent 3 sterren
Ford Ka+ 73 procent 61 procent 57 procent 29 procent 3 sterren

 * beschikbare veiligheidssystemen