Skoda levert de Fabia en Fabia Combi vanaf nu ook met de 1,0 liter driecilinder TSI-benzinemotor. Deze motor vervangt de 1.2 TSI-viercilinder. De nieuwe motor levert dus een cilinder in, maar rouwig hoef je daar niet om te zijn. De 1.0 is zowel krachtiger als zuiniger dan zijn voorganger.

De 1.0 TSI is verkrijgbaar in twee varianten, met 95 en 110 pk. De eerste is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en verbruikt op papier 4,3 liter op 100 kilometer. Met de vorige motor bedroeg dit 4,6 liter op 100 kilometer. Het koppel is 160 Nm, wat bijdraagt aan een iets snellere standaardsprint. Van 0 naar 100 km/u gaat de Fabia Hatchback nu in 10,6 seconden: 0,3 seconde sneller dan voorheen.

Skoda Fabia 1.0 TSI

De 110 pk sterke TSI volgt de 1.2 met hetzelfde vermogen op, maar het koppel neemt toe van 175 naar 200 Nm. Deze motorvariant is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, en ook te krijgen met een DSG-automaat. De 110 pk sterke Fabia drinkt, althans op papier, elke 100 kilometer 0,3 liter minder brandstof dan voorheen. Ook deze motorvariant werd sneller, met name op de tussensprints. 

Of de nieuwe motor ook van invloed is op de prijs is nog niet bekend. De Skoda Fabia hatchback met 1.2 TSI is er momenteel vanaf 18.090 euro.