Op verschillende manieren laat Rolls-Royce aankomende weken zien dat het staat voor 'bespoke', 'op maat gemaakt'. De ultieme uitdrukking is de Ghost Elegance, gespoten in een lak waarin duizend diamanten zijn verwerkt.

Rolls-Royce is aanwezig op de autosalon van Genève, waarvan morgen de persdagen beginnen. In vier verschillende gedaanten wil het het limousinemerk laten zien dat het staat voor 'bespoke', ofwel 'op maat gemaakt'. Met de Dawn 'Inspired by Fashion' collectie introduceert het drie kleurschema's die aansluiten bij de hedendaagse mode. Verder heeft de Belgische designer Charles Kaisin voor de Rolls-Royce-stand een Bespoke-sculptuur gemaakt. 

Maar het draait uiteindelijk toch om auto's. Daarom showt Rolls-Royce twee voorbeelden van limousines die naar de smaak van de klant zijn afgewerkt of verder samen te stellen. De eerste is de Rolls-Royce Wraith Black Badge, bedoeld voor jongere kopers. Nummer twee is een nieuwe, eenmalige Rolls-Royce Ghost, de Elegance, bestemd voor een verzamelaar.

Ghost Elegance

Het meest bijzondere aan deze Rolls is de lak: de Ghost Elegance is 's werelds eerste auto die gespoten is in een lak waarin duizend geplette diamanten zijn verwerkt. Stuk voor stuk zijn de edelstenen geselecteerd op het doorlaten en reflecteren van licht, zodat de limousine de gewenste glans krijgt. Daarna was het nog een hele toer om deze glans evenredig over de lak te spreiden. Omdat elke Rolls-Royce met de hand wordt gepolijst is op de Elegance eerst een extra beschermingslaag aangebracht.

De diamantlak bedekt alleen de bovenzijde van de auto. Op het onderste deel heeft de Ghost accentstreepjes over de flanken. Hetzelfde, met de hand opgebrachte Mugello-rood keert terug in het centrum van de wielen en in het interieur. In de cabine zijn ook andere luxematerialen toegepast, zoals Tudor-eikenhout.