Ford zet op de autosalon van Genève de complete line-up van de nieuwe Fiesta neer. Vlak voor de start van de autoshow maken wij kennis met de snelste, de ST. En, we hebben als eerste de vanafprijzen!

Ford presenteert een compleet nieuwe generatie van zijn belangrijkste model, de Fiesta. Het merk laat op een evenement in het prestigieuze Wilson Hotel meteen de snelste variant van het stel zien. Daarover later meer, want de woordvoerder van het merk kan ons in Genève nu al exclusief enkele prijzen van de reguliere uitvoeringen melden. De vanafprijs bedraagt 15.745 euro voor de Trend-uitvoering met 1.1 benzinemotor met 70 pk en de 100 pk sterke 1.0 Ecoboost in Titanium-trim is er vanaf 19.045 euro. De gewone Fiesta-uitvoeringen staan in juni in de showroom.

De nieuwe Fiesta is niet radicaal anders dan het uitgaande model, maar wel weer helemaal bij de tijd. “We willen de bestaande klanten niet afschrikken, de Fiesta is nu marktleider in zijn segment in Europa”, aldus de woordvoerder van het merk. Maar Ford wil meer, uitbreiden naar delen in het segment waar het merk niet eerder actief was.

Er komt een luxe Vignale lijn en een cross-over-achtige Active

Daarom komt er een luxe Vignale lijn, Ford is het eerste grote merk dat met zo’n exclusieve uitvoering in de klasse van de Fiesta komt. En met de Active, een cross-over-achtige versie, wil Ford zelfs de concurrentie aangaan met compacte SUV’s. “We presenteren al die modellen nu, zodat we veel aandacht voor de nieuwe Fiesta krijgen.” Dat betekent niet dat ze ook allemaal meteen op de markt komen. De Vignale verschijnt in september, samen met de semi-sportieve ST Line. De nu onthulde ST en de Active volgen dan begin 2018.

Uiteraard konden we ook al even kort in de auto zitten. De Fiesta heeft een modern dashboard met een groot beeldscherm en de ST beschikt over goed zittende Recaro-stoelen. De ruimte is zoals je die in een auto in dit segment verwacht. Bijzonder is dat Ford als een van de weinige merken zowel een drie- als een vijfdeurs aanbiedt. Volgens de woordvoerder om de simpele reden dat er nog steeds vraag naar driedeursmodellen is. Zeker in combinatie met ST-trim levert dat een sportief ogend ontwerp op.