Het Franse sportautomerk Alpine viert op de autosalon van Genève zijn comeback met de A110. Dat is een bijzonder leuke coupé die bovendien zijn eerste verkoopsucces al heeft geboekt.

Iedereen die Alpine kent weet dat A110 een historisch verantwoorde naam is. Het uit de as herrezen merk gebruikt die naam nu voor een bijzonder leuke coupé, die duidelijke uiterlijke verwijzingen heeft naar historische modellen van Alpine. De belangstelling voor de A110 van de internationale pers is enorm en er blijken ook genoeg klanten te zijn voor het merk. De eerste oplage van 1.955 stuks was binnen een week uitverkocht, iets minder dan 100 stuks daarvan in Nederland. En dat terwijl de prijzen nog niet eens bekend zijn, al kan de woordvoerster van het merk ons wel al een indicatie geven: 60.000 tot 65.000 euro.

Alpine maakt in Genève ook de specificaties van de auto bekend. Een 1.8 turbomotor, die ‘door de experts van Alpine onder handen is genomen’, levert 252 pk op een wagengewicht van slechts 1.080 kilogram. Het interieur ziet er sportief uit en de kuipstoelen nodigen uit om plaats te nemen, maar dat mag helaas nog niet. De auto’s die op de stand staan zijn nog niet helemaal (productie)klaar.

“Na 22 jaar is Alpine weer alive and kicking. We wilden van Alpine echt een apart merk maken, los van moederbedrijf Renault. Hiermee kunnen we niet alleen een nieuwe doelgroep aantrekken, maar ook een bedrijf ontwikkelen dat specifieke kennis in huis heeft”, zo licht de woordvoerster de keuze toe om het merk af te stoffen.

Alpine verwacht eind dit jaar de eerste oplage te kunnen leveren en vanaf begin volgend jaar een compleet gamma met meerdere uitvoeringen aan te kunnen bieden.