Audi neemt afscheid van de V8-motor in de RS 5. Het nieuwe model heeft een zescilinder turbomotor.

De nieuwe Audi RS 5 Coupé is voorzien van een 2.9 TFSI biturbomotor. Deze heeft met 450 pk exact evenveel vermogen als de motor in het uitgaande model, maar flink meer koppel. De zescilinder produceert maar liefst 600 Nm trekkracht, 170 Nm meer dan de V8. Het maximale koppel is bovendien al bij 1.900 tpm beschikbaar.

Accelereren van 0 naar 100 km/u kan met de nieuwe RS 5 in 3,9 seconden. Dankzij de standaard Quattro-techniek worden de krachten efficiënt verdeeld over vier wielen, in normale omstandigheden gaat 60 procent naar de achterste twee. Optioneel levert Audi een sportdifferentieel. Het voordeel van twee cilinders minder is een lager verbruik, de 2.9 TFSI heeft 17 procent minder brandstof nodig. Audi geeft een verbruik op van 8,7 l/100 km (1 op 11,4).

De RS 5 is aan de buitenkant flink aangepakt. De grille is breder en platter, de voorbumper is voorzien van grote luchtinlaten en de wielkasten zijn met bijna 1,5 centimeter verbreed. Het interieur is aangekleed met RS-logo’s, een stuur met afgeplatte onderkant en nappalederen bekleding met rode stiksels. 

De nieuwe RS 5 staat in juni in de showroom, de prijs is nog niet bekend.