Heeft de Lotus Elise het eeuwige leven? Lotus scherpt de normen in het lichtgewicht sportautosegment opnieuw aan door de Elise lichter te maken.

Lotus geeft de Elise weer een update. Dit keer zijn de voor- en achterkant subtiel aangepast en slankt het model nóg eens 10 kilogram af. Ook zijn er wijzigingen in het interieur, zo is de middentunnel iets aangepast en vind je nieuwe tellers in het instrumentarium. Een nieuwe optie is dat delen van het dashboard zijn te bekleden met alcantara.

Nieuw is de Elise Sprint, die nóg eens 32 kilogram lichter is. Dankzij een lichtere lithium-ion-batterij, koolstofvezel racestoelen, lichtgewicht wielen, enkele carbon carrosseriedelen, een achterruit van polycarbonaat en het optionele lichtgewicht remsysteem zakt het gewicht van de Elise Sprint tot onder de 800 kilogram.

Lotus levert de vernieuwde Elise en de lichtgewicht Sprint-uitvoering met twee motoren, de 134 pk sterke 1.6 en de 1.8 met supercharger en 217 pk. Een nieuw uitlaatsysteem moet ervoor zorgen dat de motoren in de Elise de ‘best klinkende viercilinders op de markt’ zijn.

Lotus start volgende maand met de levering van de vernieuwde Elise en de Elise Sprint. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.