Kia vervangt in hoog tempo de belangrijkste modellen. Nu de eerste nieuwe Rio’s op de weg te zien zijn is de populaire Picanto aan de beurt. Ik rijd hem rond het zonnige Barcelona en noteer de eerste indrukken.  

Een stadsauto introduceren in bergachtig gebied is een bijzondere keuze, maar Kia wil ons graag kennis laten maken met het verbeterde rijgedrag. En inderdaad, de Picanto presteert zeer verdienstelijk op de uitdagende bergweggetjes. Direct valt op dat de besturing enorm verbeterd is. De verbinding met de voorwielen voelt veel natuurlijker dan voorheen terwijl de besturing ook bij manoeuvreren aangenaam licht blijft.

Dat de 67 pk sterke 1.0 MPI-motor in de bergen hard moet werken is geen verrassing, in ons vlakke land zal hij voldoende presteren. Een 1.25 MPI met 84 pk behoort ook tot de mogelijkheden, later volgt een 1.0 turbomotor met 100 pk.

Meer ruimte

De nieuwe Kia Picanto is niet langer en breder, wel een halve centimeter hoger dan voorheen. De wielbasis groeit met 1,5 cm en dat levert achterpassagiers net wat meer ruimte op. Je benen kun je prima kwijt en de hoofdruimte is zelfs bovengemiddeld goed. Het dashboard is eveneens sterk opgewaardeerd. Het maakt een nog volwassener indruk dan voorheen en behoort tot de top van het segment.

De nieuwe Kia Picanto is er vanaf 11.725 euro. Hiermee behoort hij tot de voordeliger aanbiedingen in zijn klasse. Er zijn maar liefst zeven uitvoeringen leverbaar, waaronder de tijdelijk verkrijgbare First Edition. Die heeft onder meer een 7 inch navigatiesysteem, achteruitrijcamera en cruise control aan boord. Opvallend is topuitvoering GT Line, met een sportiever uiterlijk en extra rijke uitrusting. Deze is er vanaf 17.075 euro.

De uitgebreide rijtest van de nieuwe Kia Picanto, met meer foto's, vind je hier