Renault test samen met diverse partners een systeem dat het mogelijk maakt om een elektrische auto rijdend op te laden met inductietechniek in het wegdek. De veelbelovende techniek wordt de komende tijd verder verbeterd.

Renault presenteert in samenwerking met technische partners een draadloos oplaadsysteem, waarmee een elektrische auto al rijdend opgeladen kan worden. Op een testbaan ligt 100 meter wegdek met ingebouwde inductietechniek, in het midden van de rijstrook. De techniek heeft een laadvermogen van 20 kW per auto en werkt in twee richtingen. Een aangepaste Renault Kangoo Z.E. kan op deze weg tot 100 km/u rijdend opgeladen worden.

De bedrijven gaan de techniek nu verder ontwikkelen. Daarbij wordt ook gekeken naar praktische zaken, zoals hoe een voertuig herkend en geautoriseerd kan worden. Ook moet de overdacht van de hoeveelheid elektriciteit tussen de weg en het voertuig worden afgestemd, omdat niet alle auto’s hetzelfde oplaadsysteem gaan krijgen.

Renault test samen met diverse partners een systeem dat het mogelijk maakt om een elektrische auto rijdend op te laden met inductietechniek in het wegdek. De veelbelovende techniek wordt de komende tijd verder verbeterd.

Renault presenteert in samenwerking met technische partners een draadloos oplaadsysteem, waarmee een elektrische auto al rijdend opgeladen kan worden. Op een testbaan ligt 100 meter wegdek met ingebouwde inductietechniek, in het midden van de rijstrook. De techniek heeft een laadvermogen van 20 kW per auto en werkt in twee richtingen. Een aangepaste Renault Kangoo Z.E. kan op deze weg tot 100 km/u rijdend opgeladen worden.

De bedrijven gaan de techniek nu verder ontwikkelen. Daarbij wordt ook gekeken naar praktische zaken, zoals hoe een voertuig herkend en geautoriseerd kan worden. Ook moet de overdacht van de hoeveelheid elektriciteit tussen de weg en het voertuig worden afgestemd, omdat niet alle auto’s hetzelfde oplaadsysteem gaan krijgen.