Zó ziet Formule 1-techniek in een straatauto eruit. Mercedes-AMG laat voor het eerst de techniek van zijn nieuwe supercar 'Project One' zien, op een computertekening.

Mercedes-AMG werkt langzaam toe naar de onthulling van zijn nieuwe supercar, die vooralsnog door het leven gaat als Project One. Dat die auto Formule 1-techniek krijgt wisten we al, nu laat Mercedes-AMG zien hoe. 

De lay-out van de aandrijflijn in de Project One is grotendeels gelijk aan die van de Mercedes-AMG F1-auto. De motor met elektrische turbolader en daaraan gekoppeld de elektromotor, de versnellingsbak die achter de motor is gemonteerd en de luchtinlaat die aan de bovenkant van de auto uitsteekt: het is allemaal zoals in de F1. Uiteraard heeft Mercedes-AMG wel aanpassingen aan de V6-motor gedaan, om hem geschikt te maken voor gebruik op de openbare weg. Zo is het maximale toerental terug geschroefd naar 11.000. Toch moet de motor om de 50.000 kilometer uit elkaar gehaald worden voor een ‘grote beurt’. Exclusieve techniek heeft een exclusieve behandeling nodig.

Het grootste verschil tussen de aandrijflijn van de supercar en die van een Formule 1-auto is dat die eerste aan de voorkant ook elektromotoren heeft. Het totale vermogen van de Project One is ‘meer dan 1.000 pk’. Daarmee overtreft hij zelfs een F1-auto, maar die is uiteraard een stuk lichter. Wat de supercar weegt is nog niet bekend.

Mercedes-AMG onthult het huzarenstukje op de autoshow van Frankfurt in september.