Lamborghini verrast met de Terzo Millennio, letterlijk vertaald de Lamborghini van het derde millennium. De concept car geeft antwoord op vragen over de toekomst van de sportwagen. Voor veel autoliefhebbers luidt de belangrijkste vraag: blijft de verbrandingsmotor? Terzo Millennio beantwoordt ‘m met een nee…

De Lamborghini Terzo Millennio is namelijk een volledig elektrische hypercar en voornamelijk een designstudie. Hoeveel vermogen de auto kan leveren of welke actieradius hij kan behalen is nog niet bekend, maar van Lamborghini verwachten we geen half werk.

De Italianen werken samen met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) aan nieuwe manieren om energie op te slaan en af te geven. Zo moeten er tegelijkertijd grote stroompieken worden afgegeven tegen minimale slijtage van de energie-opslag. Lamborghini werkt hiervoor aan supercondensatoren, die op dit gebied voordelen moeten bieden ten opzichte van conventionele batterijen.

Nog meer, nog slimmere koolstofvezel

Lamborghini gebruikt het sterke en lichte koolstofvezel al vele jaren, maar wil het gebruik van dit materiaal nog verder uitbouwen. Ook hiervoor werkt het bedrijf samen met het MIT. De technologiepartners spreken zelfs van mogelijkheden om energie op te slaan in het koolstofvezel, zodat het gehele koetswerk zou kunnen dienen voor energie-opslag. Minstens zo interessant is de mogelijkheid van nieuwe generaties koolstofvezel om zichzelf te herstellen bij (lichte) schade.

Motoren in de wielen

Lamborghini Terzo Millennio

Overgaan op elektrische aandrijving heeft voor designers een groot voordeel: de motoren kunnen naar de wielen verplaatst worden, zodat het koetswerk vrijer vormgegeven kan worden en de aerodynamica beter kan worden. Zo is de achterzijde van de Terzo Millennio opvallend laag, want er hoeft geen tien- of twaalfcilinder motor te liggen. Ook op aerodynamisch gebied zijn er voordelen: de body werkt nu grotendeels als spoiler, waardoor er geen grote achtervleugel gemonteerd hoeft te worden.

Dat alles zorgt er tegelijkertijd voor dat de concept-Lambo minder lijkt op een Lamborghini zoals wij die kennen. Let je op de vele details en scherpe vouwen, dan is de Terzo onmiskenbaar een Lamborghini.

Rijbeleving voorop

Mooi, al die techniek, maar voor Lamborghini is en blijft de bestuurder het belangrijkste. De explosieve kracht van de elektromotoren, samen met de nog betere aerodynamica en het consequent lage wagengewicht moeten ‘m tot waardige Lamborghini voor het derde millennium maken.

Lamborghini Terzo Millennio

Toch kan de Terzo het zelf beter dan z’n bestuurder. Hij moet namelijk in staat zijn om autonoom over circuits te rijden, zodat de eigenaar de bochten in zich op kan nemen en kan voelen wat de auto kan. Vervolgens kan hij met het stuur in handen proberen de tijd van z’n auto te verbeteren. Een blik in de verre toekomst, wellicht, maar er is dus genoeg om naar uit te kijjken…