Vanochtend heeft de CEO van Opel in een persconferentie verteld hoe het merk weer winstgevend moet worden. Het aantal modellen wordt gesnoeid, de overblijvende modellen krijgen techniek van het nieuwe moederbedrijf PSA en worden geëlektrificeerd.

Sinds 1 augustus maakt Opel deel uit van de PSA Groep, tevens eigenaar van de merken Peugeot, Citroën en DS. Het kunstje waarmee CEO Michael Lohscheller de Franse merken weer winstgevend heeft gekregen herhaalt hij nu bij Opel. Vanochtend vertelde de topman tijdens een persconferentie wat hij van plan is en wat dat betekent voor de Opel-modellen.

Minder modellen, meer elektrisch

Allereerst zal het mes in het gamma gaan. Alleen die modellen waarmee een goed belegde boterham verdiend kan worden blijven over. Eerder deze week bleek al dat de Opel Karl geen opvolger krijgt. De ontwikkeling van de Opel Corsa is al zover op weg dat hiervan in ieder geval nog een nieuwe generatie verschijnt. 

Opel Grandland X

De techniek - nu nog grotendeels van voormalig eigenaar General Motors - wordt vervangen door die van PSA. Zijn er heden bij Opel nog negen verschillende bodemplaten in gebruik, in 2024 moet dit beperkt zijn tot twee flexibele platforms. Daaronder bevindt zich de EMP2-architectuur van onder meer de huidige Peugeot 308 en Citroën C4 Picasso. Met deze platforms kunnen de zuinige PSA-motoren, zoals de driecilinder PureTech uit bijvoorbeeld de Citroën C3 en Peugeot 208, worden toegepast. Zo kan het aantal aandrijflijnen ook afnemen, van tien naar vier. Deze bedrijfssynergie (lees: kostenbesparing) is trouwens al toegepast in de Opel Crossland X en Grandland X. 

Ieder jaar zal Opel een nieuw of vernieuwd model uitbrengen. Als we de verschillende carrosserievarianten meetallen zullen er tot 2020 negen nieuwkomers zijn. In 2018 staat de nieuwe Opel Combo op het programma en een jaar later de Corsa. Er verschijnen tevens nieuwe bedrijfswagens.

Uiteindelijk moeten alle personenauto's voor de Europese markt in 2024 een elektrische variant krijgen. Dat kan met een plug-in hybride of een volledig elektrische aandrijflijn. Al in 2020 zal Opel vier zulke modellen op de markt hebben. We verwachten onder meer een volledig elektrische Opel Corsa en een Grandland X PHEV (stekkerhybride).

Opel R&D-centrum Rüsselsheim

Onderzoek en ontwikkeling

Het huidige Opel-hoofdkantoor in Rüsselsheim wordt een competentiecentrum voor de gehele PSA Groep. Daar zullen niet alleen elektrische voertuigen worden ontwikkeld, ook brandstofcellen (voor waterstofauto's), zelfrijdende techniek en assistentiesystemen zijn onderwerpen voor de toekomst. 

Wat voor autokopers in eerste instantie jammer is: topman Lohscheller zet ook het mes in voordelige financierings- en lease-acties. Het langetermijndoel is echter een hogere restwaarde te creëren. Dat betaalt zich voor consumenten terug in een hogere doorverkoopprijs en voor leaserijders in scherpere leasetarieven.