Lotus stelt de meest extreme Exige ooit voor: de Cup 430. "Alleen racewagens op het circuit overtreffen de mogelijkheden van dit model."

De Cup-uitvoeringen van Lotus zijn opgebouwd uit louter essentiële onderdelen. Zo is het ook met de nieuwe Exige Cup 430. Lotus is met de stofkam door het eerdere ontwerp gegaan om te zien waar extra gewicht bespaard kan worden. De aerodynamica is verbeterd dankzij een nieuw uiterlijk. Tot slot heeft Lotus de 3.5 V6-motor met compressor uit de Lotus Evora GT430 in de Exige gehangen. Dit zijn de resultaten.

In de lichtste configuratie weegt de nieuwe Lotus Exige slechts 1.059 kg. Zoals de modelnaam aangeeft kan de motor 430 pk produceren, waardoor de vermogen-gewichtsverhouding uitkomt op 407 pk per ton. Dat is zelfs flink meer dan die van de speciale Cup 380, die maar tot 355 pk/1.000 kg kwam. 

De Lotus Exige Cup 430 kan vanuit stilstand binnen 3,3 seconden op 100 km/u zitten. Wie het gaspedaal blijft indrukken komt uiteindelijk uit op de maximumsnelheid van 290 km/u. Het Britse merk zegt ervoor gezorgd te hebben dat de het extra vermogen gepaard gaat met een uitstekende balans in rij-eigenschappen. "Alleen racewagens op het circuit overtreffen de mogelijkheden van dit model."

Het nieuwe design zorgt dan ook voor gewichtsafname, verbeterde aerodynamica en zaken als voldoende downforce (op topsnelheid 220 kg). De grotendeels uit koolstofvezel opgebouwde auto is voorzien van handgemaakte composiet onderdelen zoals een splitter vooraan, diffuser, luchtinlaten, een titanium uitlaatsysteem en de grootste remklauwen die een Lotus-straatauto ooit nodig had.

Standaard komt de Exige Cup 430 met een zesbak, anti-rolbar, variabele traction control, carbon racestoelen en een stuurwiel in alcantara. Kopers die wat meer luxe wensen kunnen bij het Lotus Exclusive-individualiseringsprogramma terecht. De prijs volgt nog.