Fisker heeft een patent aangevraagd voor 'solid state' batterijtechnologie waarmee een elektrische auto ruim 800 km ver kan rijden, en die binnen 1 minuut opgeladen kan worden.

Gisteren heeft het bedrijf van ontwerper Henrik Fisker een patentaanvraag ingediend voor diverse innovaties op het gebied van zogenaamde 'solid state' batterijen. Deze accu's, met zowel massieve elektroden als massieve elektrolyten, kent verschillende voordelen boven de lithium-ion batterijen die in de huidige generatie elektrische auto's worden toegepast. 

De solid state-batterijen kunnen volgens Fisker 2,5 keer zoveel energie opslaan, waardoor in een elektrische auto een actieradius van ruim 800 km mogelijk zou worden. Ook het opladen gaat razendsnel: in slechts 1 minuut, dat is rapper dan het vullen van een brandstoftank. Andere voordelen zijn de goede werking bij koude, de lage kostprijs (geschat op eenderde van de huidige batterijen) en een kleiner risico op brand of explosie. 

Willen al deze claims waargemaakt worden dan moeten Fisker en partners nog veel onderzoek en ontwikkeling verzetten. De nog te nemen hordes zijn niet alleen technisch van aard, ook de aanlevering van grondstoffen en het commercieel rendabel maken van de techniek vragen nog de nodige aandacht. De accu's zullen naar verwachting dan ook niet voor 2024 verkrijgbaar zijn.

Fisker Emotion

Fisker EMotion

Eerder investeerde Fisker in de ontwikkeling van grafeen-batterijtechniek, maar dat samenwerkingsverband is ontbonden. Daarom zal het aanstaande model van Fisker, de EMotion, nog worden voorzien van conventionele lithium-ion accu's. Daarmee kan de luxe elektrische auto (theoretisch) toch bijna 650 kilometer rijden op één stroomlading. Het bijladen van 200 'verse' kilometers zou rond de 9 minuten in beslag nemen.

Fisker toont zowel de EMotion als de nieuwe batterijtechnologie op de aanstaande Consumer Electronics Show (CES) in januari in Las Vegas.

Fisker heeft een patent aangevraagd voor 'solid state' batterijtechnologie waarmee een elektrische auto ruim 800 km ver kan rijden, en die binnen 1 minuut opgeladen kan worden.

Gisteren heeft het bedrijf van ontwerper Henrik Fisker een patentaanvraag ingediend voor diverse innovaties op het gebied van zogenaamde 'solid state' batterijen. Deze accu's, met zowel massieve elektroden als massieve elektrolyten, kent verschillende voordelen boven de lithium-ion batterijen die in de huidige generatie elektrische auto's worden toegepast. 

De solid state-batterijen kunnen volgens Fisker 2,5 keer zoveel energie opslaan, waardoor in een elektrische auto een actieradius van ruim 800 km mogelijk zou worden. Ook het opladen gaat razendsnel: in slechts 1 minuut, dat is rapper dan het vullen van een brandstoftank. Andere voordelen zijn de goede werking bij koude, de lage kostprijs (geschat op eenderde van de huidige batterijen) en een kleiner risico op brand of explosie. 

Willen al deze claims waargemaakt worden dan moeten Fisker en partners nog veel onderzoek en ontwikkeling verzetten. De nog te nemen hordes zijn niet alleen technisch van aard, ook de aanlevering van grondstoffen en het commercieel rendabel maken van de techniek vragen nog de nodige aandacht. De accu's zullen naar verwachting dan ook niet voor 2024 verkrijgbaar zijn.

Fisker EMotion

Eerder investeerde Fisker in de ontwikkeling van grafeen-batterijtechniek, maar dat samenwerkingsverband is ontbonden. Daarom zal het aanstaande model van Fisker, de EMotion, nog worden voorzien van conventionele lithium-ion accu's. Daarmee kan de luxe elektrische auto (theoretisch) toch bijna 650 kilometer rijden op één stroomlading. Het bijladen van 200 'verse' kilometers zou rond de 9 minuten in beslag nemen.

Fisker toont zowel de EMotion als de nieuwe batterijtechnologie op de aanstaande Consumer Electronics Show (CES) in januari in Las Vegas.