Infiniti QX50 2018

Infiniti wacht niet langer tot de Los Angeles Auto Show begint. Nu al laat het de nieuwe generatie QX50 zien. Zoals verwacht is de premium-SUV voorzien van de benzinemotor met variabele compressie, een wereldprimeur.

Het premiummerk Infiniti geeft de eerste officiële foto vrij van de nieuwe QX50. Qua design zijn er geen echte verrassingen, het uiterlijk van het productiemodel biljft trouw aan het eerder dit jaar getoonde QX50 Concept. Het is de onderhuidse techniek die baanbrekend is. 

Variabele compressie

De QX50 is het eerste Infiniti-model dat voorzien wordt van de nieuwe VC-Turbo-motor, een viercilinder benzinemotor die vergelijkbare koppel en zuinigheid kent als een viercilinder diesel. Dat komt door toepassing van een variabel compressieratio: rijd je zuinig dan stelt het systeem een ratio van 14:1 in, wil je power dan gaat het systeem over op de verhouding 8:1. Ter vergelijking: in de meeste benzineauto's ligt het ratio op 10:1. 

Variabele Compressie verlaagt daardoor het brandstofverbruik. Volgens het merk rijd je in deze generatie QX50 straks 35 procent zuiniger (met All-Wheel Drive 30 procent) ten opzichte van het uitgaande model, dat nog van een V6-benzinemotor voorzien is - overigens is dit nog niet bevestigd door een officiële meting. Toch levert de nieuwe 2,0 liter VC-Turbo forse prestaties: 268 pk vermogen en 380 Nm koppel. Een 0-100 km/u-sprint in 6,7 seconden moet haalbaar zijn, met AWD zelfs in 6,3 tellen.

Het is onze bedoeling de rijder meer controle en plezier te geven achter het stuur, niet om de bestuurder helemaal weg te halen

Overige innovaties

De motor - die in de SUV gecombineerd wordt met een Continu Variabele Transmissie - is een van de onderdelen van het geheel nieuwe platform dat Infiniti heeft ontwikkeld voor de QX50 en dat tevens bruikbaar is voor andere modellen. Deze basis is geschikt voor een voorwielaangedreven auto waarbij de motor voorin ligt. De bodemplaat wordt geproduceerd van een verstevigde staalsoort die gewichtsbesparing combineert met 23 procent meer stevigheid. Ook trillingen en geluiden zouden zijn afgenomen in vergelijking met de 'oude' QX50. 

Ook nieuw zijn de ProPilot-assistentiesystemen. In tegenstelling tot sommige merken ziet Infiniti momenteel geen heil in volledig autonoom rijden, waarbij de auto alle rijfuncties overneemt van de bestuurder. In plaats daarvan wil het merk automobilisten meer controle geven, door middel van systemen die lastige taken overnemen. De ProPilot-technieken voor versnellen, afremmen en bijsturen op wegen met enkele rijstroken moeten dan ook opgevat worden als 'co-piloot'.