McLaren viert dit weekend de vijfde verjaardag van de P1, althans van het studiemodel dat leidde tot de bouw van de supercar. Ondertussen ontwikkelt het Britse bedrijf de opvolger onder codenaam 'BP23'.

Deze week is het 5 jaar geleden dat McLaren op de autoshow in Parijs een studiemodel van de P1 liet zien, de spirituele opvolger van de iconische McLaren F1 uit de jaren '90. Inmiddels zijn alle 375 ooit te produceren P1-exemplaren afgeleverd. Tijd dus voor een opvolger. Het 5-jarig jubileum was voor McLaren het moment deze aan te kondigen met een aantal Instagram-foto's. 

We zien daarop een McLaren 720S die dient als vermomming om techniek voor de volgende, eveneens hybride supercar uit te testen. Het merk gebruikt de codenaam 'BP23' maar het model krijgt nog een andere, eigen naam. Net als de P1 zal de opvolger verkocht worden als Ultimate Series, ter aanvulling op de Sport Series en Super Series. McLaren belooft dat het de 'snelste (straatlegale) McLaren ooit' wordt.

McLaren P1

De McLaren P1

Nog geen half jaar na het studiemodel uit 2012 volgde de productieversie van de P1 die gepresenteerd werd als 'de beste rijdersauto ter wereld'. De focus bij de ontwikkeling had gelegen op aerodynamische prestaties, lichtgewicht techniek (de auto weegt slechts 1.395 kg) en het vermijden van overbodige luxe - er werd niet eens geluidsisolerend materiaal of tapijt aangebracht.

Om de 'quantum leap' tussen de F1 en P1 te overbruggen paste het bedrijf techniek toe die het door de jaren heen had ontwikkeld voor de Formule 1, waaronder een DRS-systeem om de neerwaartse druk tijdelijk te verlagen. Met 900 pk onder de motorkap lukte het om met de P1 5 seconden sneller van 0 naar 100 km/u te accelereren (in 2,8 tellen) dan in de McLaren F1. 3 jaar geleden verscheen de P1 GTR, nog potenter, die alleen gebouwd is als circuitversie.