Blikt Toyota met de GR HV Sports Concept vooruit naar de volgende generatie van de GT86? Als dat zo is, dan krijgt de sportauto in de toekomst hybridetechniek.

Toyota presenteert op de autoshow van Tokyo later deze maand de GR HV Sports Concept. Deze tweezits sportauto heeft een targadak en leent diverse onderdelen van de TS050 Hybrid, de auto waarmee Toyota dit jaar deelnam aan de langeafstandsrace De 24 Uur van Le Mans. Onder andere de diffusor en de led-koplampen zijn van de race-auto overgenomen. De matzwarte lak en aluminium racewielen zorgen voor een serieuze uitstraling. Ook het interieur is ‘racy’, met een rode pookknop die de startknop herbergt. Bijzonder: het lijkt een gewone handbak, maar de GR HV Sports Concept heeft een automatische versnellingsbak die je kunt schakelen als een klassieke handbak. Zonder dat je de koppeling hoeft te bedienen, uiteraard.

Over de techniek wil Toyota nog niet al teveel kwijt, maar wel dat het om een hybride aandrijflijn gaat. De brandstofmotor zit voorin en de batterijen liggen in het midden van de auto, zodat de gewichtsverdeling optimaal is. Uiteraard heeft de GR HV Sports Concept achterwielaandrijving.

Met een lengte van 4,39 meter is het studiemodel 15 centimeter langer dan de GT86, maar de hoogte van de GR HV Sports Concept en de GT86 is exact gelijk. Blikt Toyota met deze concept car vooruit naar de volgende generatie van de coupé? Het antwoord moeten we je nog even schuldig blijven.

Blikt Toyota met de GR HV Sports Concept vooruit naar de volgende generatie van de GT86? Als dat zo is, dan krijgt de sportauto in de toekomst hybridetechniek.

Toyota presenteert op de autoshow van Tokyo later deze maand de GR HV Sports Concept. Deze tweezits sportauto heeft een targadak en leent diverse onderdelen van de TS050 Hybrid, de auto waarmee Toyota dit jaar deelnam aan de langeafstandsrace De 24 Uur van Le Mans. Onder andere de diffusor en de led-koplampen zijn van de race-auto overgenomen. De matzwarte lak en aluminium racewielen zorgen voor een serieuze uitstraling. Ook het interieur is ‘racy’, met een rode pookknop die de startknop herbergt. Bijzonder: het lijkt een gewone handbak, maar de GR HV Sports Concept heeft een automatische versnellingsbak die je kunt schakelen als een klassieke handbak. Zonder dat je de koppeling hoeft te bedienen, uiteraard.

Over de techniek wil Toyota nog niet al teveel kwijt, maar wel dat het om een hybride aandrijflijn gaat. De brandstofmotor zit voorin en de batterijen liggen in het midden van de auto, zodat de gewichtsverdeling optimaal is. Uiteraard heeft de GR HV Sports Concept achterwielaandrijving.

Met een lengte van 4,39 meter is het studiemodel 15 centimeter langer dan de GT86, maar de hoogte van de GR HV Sports Concept en de GT86 is exact gelijk. Blikt Toyota met deze concept car vooruit naar de volgende generatie van de coupé? Het antwoord moeten we je nog even schuldig blijven.