Dat Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, werkt aan een elektrische groeistretegie is genoegzaam bekend. Op de grote autobeurzen hebben we al kennis kunnen maken met de EQ-concepts, die het begin vormen van een hele reeks elektrische modellen. Daimler is zelfs zo ambitieus dat we in 2022 naar verwachting zeker tien elektrische modellen mogen verwachten. 
Om dit te bewerkstelligen investeert Daimler meer dan 10 miljard euro in de ontwikkeling van deze EQ_modellen. Niet alleen komen er nieuwe modellen, van alle auto’s die Mercedes-Benz levert zal er minstens één volledig elektrische uitvoering zijn.

Verbrandingsmotor blijft

Deze strategie betekent niet het einde voor de verbrandingsmotor. Zoals eerder bekend gemaakt werd, gelooft Mercedes-Benz ook voor de toekomst in deze techniek. De Duitsers streven naar een combinatie van zeer efficiënte verbrandingsmotoren, hybrideaandrijving of elektro-aandrijving. Met accu’s of met (met waterstof gevoede) brandstofcel. Mercedes-Benz levert nu al veel modellen met plug-in hybride aandrijving, en dat aantal zal in de toekomst nog verder groeien.
Mercedes-Benz kiest voor deze benadering vanwege het zeer grote modellengamma en de uiteenlopende behoeften van klanten. Denk hierbij aan particuliere autobezitters, zakelijke rijders, maar ook aan koeriers en transportbedrijven.

Eerste EQ vanaf 2019, eigen accu’s

Mercedes-Benz EQ Concept

De eerste Mercedes-Benz EQ heet EQC. Deze middelgrote elektrische SUV wordt vanaf 2019 geproduceerd in Bremen. Later volgt de compactere EQA. Maar daarmee is de kous niet af: ook bedrijfsauto’s worden door Daimler aan de stekker gelegd. Zo kunnen we een elektrische Vito en Sprinter verwachten, maar ook een elektrische Mercedes-Benz truck. In de VS werkt Daimler Trucks aan een elektrische vrachtwagen van het merk Freightliner. Hier zullen wij niet direct mee te maken krijgen, maar de ambities van de Daimler-groep zijn duidelijk.
Voor de accu-voorziening investeert Daimler in eigen fabrieken. Hiermee kan het merk beter inspelen op veranderende (groeiende) vraag naar auto-batterijen. Hiernaast werkt Daimler aan een Europabreed snellaadnetwerk, wat langere reizen met elektrische voertuigen mogelijk maakt. Er zit dus veel in het vat, waardoor dit zeker niet het laatste artikel over Mercedes-Benz’ elektrificatieproces zal zijn.