De Polestar 1 is onthuld! Deze Grand Tourer coupé markeert tevens de verzelfstandiging van het merk, dat tot vandaag als label voor sportieve Volvo-modellen gebruikt werd. 

Na de teaser eerder op de dag kunnen we nu in een fotoreportage de Polestar 1 van alle kanten laten zien. Wat we niet op de foto's zien is wat de tweedeurs 2+2 Grand Tourer coupé onder de kap heeft liggen: de elektromotor en hulpmotor produceren gezamenlijk een gecombineerd vermogen van 600 pk en een maximum koppel van 1.000 Nm. Hallo! 

Bijzonder is dat de puur elektrische actieradius, volgens Polestar, 150 km bedraagt. Dat zien we bij nog geen enkele andere auto; zelfs als dit in de praktijk 100 km blijkt te zijn is het een flinke vooruitgang. De verbrandingsmotor ondersteunt de elektromotor, die de wielen aandrijft. De Polestar 1 zal dan ook als 'pure rijdersauto' op de markt gebracht worden. 

Zoals verwacht past Polestar het SPA-platform van Volvo toe, zodat technieken gedeeld kunnen worden. Toch is circa de helft van de auto nieuw ontwikkeld door de techneuten van Polestar - die jarenlange ervaring hebben met autosport en performance. De carbon carrosserie is licht van gewicht, stijf en heeft een laag zwaartepunt. De achteras is voorzien van een Torque Vectoring-systeem voor maximale grip.

Door Öhlins Racing ontwikkelde ondersteltechniek - Controlled Electronic Suspension genaamd - wordt voor het eerst in een straatauto toegepast. Waar je in duurdere productieauto's zelf zaken als de vering in kunt stellen, gebeurt dit met het CES-systeem volautomatisch, tot wel vierhonderd of vijfhonderd keer per seconde, op basis van informatie zoals gedetecteerde ondergrond en stuuruitslag.

Polestar 1

Planning Polestar

Ter gelegenheid van de verzelfstandiging maakt het merk ook meer bekend over de toekomst. Halverwege volgend jaar is naar verwachting de fabriek in het Chinese Chengdu klaar voor productie. De Polestar 1 zal er ongeveer een jaar later van de band lopen. Nog datzelfde jaar volgt de Polestar 2, een concurrent van de Tesla Model 3. De Polestar 3 wordt een SUV. Beide toekomstige modellen krijgen volledig elektrische aangedrijving.

De Polestar-modellen zullen niet te koop zijn bij autodealers - ze zullen niet eens te koop zijn. Weliswaar komen er Polestar Spaces, showrooms om de auto's te bezichtigen en proefrijden, maar bestellen kan straks alleen online. Het nieuwe merk biedt de auto's uitsluitend aan met een 2- of 3-jarig 'all-inclusive' abonnement, zeg maar private lease. Daarin zullen ook extra diensten begrepen zitten waaronder een haal- en brengservice bij onderhoud en de mogelijkheid om andere Polestar-modellen te gebruiken. Dankzij zogenaamde Phone-as-Key-technologie kan de rijder via de smartphone de 'autosleutel virtueel overhandigen' aan bijvoorbeeld familieleden.