Mitsubishi start met een proef in Nederland waarbij Outlanders PHEV elektriciteit terug aan het net kunnen leveren. Met genoeg geschikte laders en auto’s kunnen zo de stroompieken en -dalen in het net opgevangen worden, zodat er minder energie verloren gaat.

Mitsubishi begint in samenwerking met netbeheerders en laadpaalexploitant NewMotion een proef waarbij Outlanders PHEV worden gebruikt om pieken en dalen in het stroomnet op te vangen. Via een speciale laadpaal kan de auto niet alleen opgeladen worden, maar ook stroom aan het net terugleveren op het moment dat er minder energie beschikbaar is.

Alle Outlanders PHEV die op dit moment in Nederland rondrijden hebben techniek aan boord die laden én ontladen mogelijk maakt. Om die te activeren moet de auto aan een laadpaal worden gekoppeld die onderdeel uitmaakt van een zogenaamd Grid Integrated Vehicle-platform.

Mitsubishi en de andere betrokken partijen doen op dit moment een praktijkproef met de techniek. In de toekomst kan de gebruiker er zelfs aan 'verdienen'. De stroom die een auto aan het net levert wordt dan verrekend met de elektriciteit die wordt afgenomen.