Ford blijft de EcoSport verbeteren en veranderen. Het merk heeft voor ‘de derde ronde’ de meest rigoureuze wijzigingen tot nu toe doorgevoerd.

De Ford EcoSport is klaar voor de volgende ronde. Het merk heeft de kleine SUV opnieuw verbeterd en fijngeslepen in wat de meest ingrijpende vernieuwingsronde is sinds de introductie in 2014. Zowel aan de buitenkant als binnenin loopt het ontwerp van de EcoSport weer in de pas met dat van de meest recente modellen van Ford, de Fiesta voorop. Nieuw is dat de EcoSport als sportief ogende ST-Line uitgevoerd kan worden. Ook leuk: het dak kan in een contrasterende kleur worden besteld.

Het dashboard leent de EcoSport deels van de nieuwe Fiesta en dat betekent dat er een rits aan moderne voorzieningen leverbaar wordt. Bijvoorbeeld de nieuwste versie van het Sync infotainmentsysteem, dat wordt geleverd in combinatie met 4,2, 6,5 of 8 inch aanraakscherm. Nieuwe opties als een achteruitrijcamera en cruise control met snelheidsbegrenzer zijn op de vernieuwde EcoSport verkrijgbaar.

Het motorassortiment gaat flink op de schop. De 1.5 benzinemotor verdwijnt, als je een benzinemotor wilt dan krijg je bij de vernieuwde EcoSport straks altijd de driecilinder 1.0 EcoBoost. Die was er tot nu toe alleen met 125 pk, maar er komt ook nieuwe versie met 100 pk. Ook een automaat wordt leverbaar, in combinatie met de 125 pk sterke EcoBoost. De 1.5 TDCi dieselmotor krijgt gezelschap van een nieuwe 1.5 EcoBlue dieselmotor met 125 pk. Die wordt bovendien geleverd in combinatie met vierwielaandrijving, een primeur voor de EcoSport.

Ford start later dit jaar met de levering van de vernieuwde EcoSport, de nieuwe motorversies volgen in de loop van 2018. De prijzen zijn nog niet bekend.