Van succesvolle nieuwkomer tot een van de belangrijkste auto's van de Renault Groep. De tweede generatie Dacia Duster heeft de zware taak om het succes van de huidige voort te zetten.

Op de IAA in Frankfurt staan we voor het eerst oog in oog met de nieuwe Dacia Duster. Het nieuwe model lijkt veel op de vorige, maar heeft nóg meer een eigen gezicht. “Je mag nu echt trots zijn op je Duster”, aldus de Nederlandse woordvoerder van het merk in Frankfurt. Hij legt uit dat de SUV van Dacia is uitgegroeid tot een van de belangrijkste auto’s van de Renault Groep, waar Dacia onder valt.

Dacia Duster

Dat is onder andere te danken aan de robuuste techniek en daarom staat het nieuwe model op hetzelfde platform als de uitgaande Duster: “Hij moet net zo degelijk zijn als de vorige, die zich in landen met slechte wegen ruimschoots heeft bewezen.” Verbeteringen zijn er uiteraard wel, ‘vooral voor Nederlandse klanten’. Het stuur is bijvoorbeeld nu in diepte verstelbaar en de stoelen zijn veel beter dan voorheen. Als we zelf plaatsnemen op de bestuurderstoel blijkt dat geen loze belofte. Ook is het dashboard flink verbeterd. De vijf ronde ventilatieroosters vallen direct op, maar ook de luxe knoppen van de klimaatregeling. Achterin is er genoeg ruimte, ook voor lange passagiers.

De woordvoerder kan ons in Frankfurt nog geen prijzen vertellen, maar hij geeft wel aan dat de Duster ‘hetzelfde moet blijven kosten’: “Het moet geen dure auto worden.”