Tussen alle compacte SUV’s en futuristische concept cars op de IAA in Frankfurt vinden we bij Toyota een primeur van een heel andere orde: de nieuwe Land Cruiser.

Toyota fleurt de autoshow van Frankfurt op met de generatie nieuwe Land Cruiser. Dat ‘nieuw’ moet je met een korreltje zout nemen, maar teveel veranderen aan het iconische model zou ook niet goed zijn. De auto staat net als voorheen op een ladderchassis, dat zich de afgelopen decennia onder de meest extreme omstandigheden overal ter wereld heeft bewezen. “Deze techniek is voor het terrein het beste. Het chassis is degelijk en betrouwbaar en dat is het belangrijkste. De Land Cruiser moet letterlijk levens kunnen redden, op plaatsen komen die onherbergzaam zijn en dat allemaal zonder kapot te gaan”, aldus Guido Roozekrans van Toyota Nederland.

Ten opzichte van het uitgaande model is met name het interieur erop vooruit gegaan. Een meer luxe afwerking en moderne functies moeten ook de westerse gebruikers tevreden stellen. “Toyota heeft in Nederland een trouwe gebruiksgroep, mensen die bijvoorbeeld vaak met een paardentrailer onderweg zijn.” Het trekgewicht is dan ook 3.500 kilogram. Een nieuwe functie is de All Terrain Monitor, waarmee je de grond onder de auto kunt bekijken.

Toyota gaat de terreinwagen in Nederland leveren met een 2.8 viercilinder dieselmotor met 177 pk vermogen en 430 Nm trekkracht. De automaatversie heeft zelfs 450 Nm koppel. Het grote slagvolume maakt de motor duurzamer: “Overal ter wereld moeten ze deze motor kunnen onderhouden en repareren”, licht de woordvoerder de keuze voor de 2.8-motor toe.

De Nederlandse prijzen zijn al bekend. De versie met geel kenteken is er vanaf 69.575 euro, de bedrijfswagen met grijs kenteken kost 31.895 euro exclusief btw en BPM.

Tussen alle compacte SUV’s en futuristische concept cars op de IAA in Frankfurt vinden we bij Toyota een primeur van een heel andere orde: de nieuwe Land Cruiser.

Toyota fleurt de autoshow van Frankfurt op met de generatie nieuwe Land Cruiser. Dat ‘nieuw’ moet je met een korreltje zout nemen, maar teveel veranderen aan het iconische model zou ook niet goed zijn. De auto staat net als voorheen op een ladderchassis, dat zich de afgelopen decennia onder de meest extreme omstandigheden overal ter wereld heeft bewezen. “Deze techniek is voor het terrein het beste. Het chassis is degelijk en betrouwbaar en dat is het belangrijkste. De Land Cruiser moet letterlijk levens kunnen redden, op plaatsen komen die onherbergzaam zijn en dat allemaal zonder kapot te gaan”, aldus Guido Roozekrans van Toyota Nederland.

Ten opzichte van het uitgaande model is met name het interieur erop vooruit gegaan. Een meer luxe afwerking en moderne functies moeten ook de westerse gebruikers tevreden stellen. “Toyota heeft in Nederland een trouwe gebruiksgroep, mensen die bijvoorbeeld vaak met een paardentrailer onderweg zijn.” Het trekgewicht is dan ook 3.500 kilogram. Een nieuwe functie is de All Terrain Monitor, waarmee je de grond onder de auto kunt bekijken.

Toyota gaat de terreinwagen in Nederland leveren met een 2.8 viercilinder dieselmotor met 177 pk vermogen en 430 Nm trekkracht. De automaatversie heeft zelfs 450 Nm koppel. Het grote slagvolume maakt de motor duurzamer: “Overal ter wereld moeten ze deze motor kunnen onderhouden en repareren”, licht de woordvoerder de keuze voor de 2.8-motor toe.

De Nederlandse prijzen zijn al bekend. De versie met geel kenteken is er vanaf 69.575 euro, de bedrijfswagen met grijs kenteken kost 31.895 euro exclusief btw en BPM.