Renault heeft op de IAA in Frankfurt de nieuwe Mégane R.S. onthuld. Onder de indrukwekkende aankleding schuilt een 1,8 liter turbomotor met 280 pk.

De langverwachte Renault Mégane R.S. is onthuld. De snelste Mégane heeft een bijzonder sportieve aankleding. Kijk maar eens naar de raceauto-achtige dorpels, de vele luchtinlaten, de specifieke bumpers en de spoilers: het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Ook het interieur is sportief aangekleed, onder andere met rode accenten, sportstoelen, een sportstuur en een specifieke afwerking van het dashboard en de deurpanelen.

Al dat uiterlijk vertoon is niet voor niets, want onder de motorkap schuilt een 1,8 liter turbomotor met 280 pk vermogen en een koppel van 390 Nm. Behalve het theoretische verbruik van 6,9 l/100 km (1 op 14,4) zijn er nog geen cijfers bekend. Renault kondigt wel alvast aan dat er een Trophy-uitvoering met 300 pk en 400 Nm aankomt volgend jaar. De motor is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling of een handgeschakelde versnellingsbak.

Het onderstel is flink gewijzigd. De R.S. heeft een stijvere voorwielophanging, hydraulische compressiestops in de dempers om schokken beter op te vangen en actief meesturende achterwielen. Dat laatste noemt Renault 4Control en zorgt niet alleen voor een betere wegligging in bochten maar ook voor een kleinere draaicirkel. Klanten kunnen straks kiezen uit twee soorten onderstelafstemmingen: Sport en Cup. Die laatste is meer gericht voor gebruik op het circuit.

De Mégane R.S. komt eind dit jaar naar Nederland, de prijzen zijn nog niet bekend.