Land Rover komt volgend jaar met de meest extreme Discovery ooit. De SVX is geschikt voor de ruigste omstandigheden.

Nu de Defender er niet meer is moeten andere Land Rover-modellen het stokje van ‘echte terreinwagen’ overnemen. Met de Discovery SVX laat het merk zien dat dit kan, het is de meest extreme uitvoering van het model ooit. Door de aangepaste wielophanging staat de Discovery hoger op z’n poten. Daardoor heeft de auto langere veerwegen, meer bodemspeling en grotere aan- en afrijhoeken. De 20 inch grote en 275 mm bredere all-tarrain-banden moeten op alle ondergronden uit de voeten kunnen.

Land Rover heeft ook de elektronica aangepast. Een nieuwe versie van het Terrain Response-systeem moet zorgen dat de krachten van de motor optimaal verdeeld worden. Een actief blokkerend middendifferentieel en een elektrisch aangestuurd sperdifferentieel achter helpen daarbij. Ook beschikt de auto over Hydraulic Active Roll Control, voor meer stabiliteit op de weg en in het terrein.

Onder motorkap van de Discovery SVX ligt een 5,0 liter V8-motor met 525 pk vermogen en 625 Nm koppel. De draaiknop van de achttraps automaat is vervangen door een ‘echte’ pook, waarmee de bestuurder sneller kan overschakelen naar een andere stand.

De SVX is aangekleed met speciale bumpers, oranje trekogen, beschermplaten rondom, een matte motorkap en extra lampen op het dak. Vanaf volgend jaar gaat Land Rover de Discovery SVX, die voor de productiestart nog op details wordt aangepast, met hand bouwen in het technische centrum van de afdeling Special Vehicle Operations.