Mercedes-Benz presenteert de GLC F-Cell. Deze waterstofauto heeft als bijzondere extra een oplaadmogelijkheid via het stopcontact. Het is daarmee feitelijk een plug-in hybride, maar dan zonder brandstofmotor.

Mercedes-Benz heeft al veel ervaring met waterstoftechniek. Voor de GLC F-Cell is de technologie opnieuw verbeterd. De aandrijflijn is bijvoorbeeld 40 procent krachtiger dan die in de B-Klasse F-Cell, die Mercedes-Benz op kleine schaal produceert voor specifieke markten. Ook is de brandstofcel en alles wat erbij hoort 30 procent kleiner, waardoor het geheel nu onder de motorkap past. Onder de auto zijn twee tanks aangebracht én er is een 13,8 kWh accu.

Dat laatste is bijzonder, want Mercedes-Benz combineert accutechniek met brandstofceltechniek. Een brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit, die door de 147 kW (200 pk) sterke elektromotor wordt gebruikt. De motor kan echter ook power uit de accu halen, die met een stekker opgeladen wordt. De actieradius op waterstof is in theorie 437 kilometer en die op de accu 49 kilometer. Door middel van vier rijmodi kiest de bestuurder zelf welke energiebron hij gebruikt: allebei, waterstof of accu. Ook is er nog een rijstand die is gericht op het opladen van de batterij.

In Nederland komt de GLC F-Cell voorlopig niet op de markt. Het merk wacht eerst tot de infrastructuur hier enigszins op orde is. Niet zo vreemd, er zijn op dit moment maar twee geschikte waterstofstations in ons land.