Elektrische concept cars van Volkswagen

Volkswagen heeft zijn grootse plannen voor elektrificatie verder uiteen gezet. In 2030 moeten alle 300 modellen van de Volkswagen Groep verkrijgbaar zijn in een elektrische of hybride-uitvoering.

Volkswagen slaat terug na het dieselschandaal. Het merk kondigde eerder al dat het de komende jaren fors gaat inzetten op elektrisch rijden en dat blijkt vooralsnog geen loze belofte. De belangrijkste doelstelling: alle 300 modellen van de Volkswagen Groep voor 2030 elektrificeren. Dat wil zeggen dat er van elke auto een elektrische of hybride versie komt. CEO Matthias Müller is duidelijk: “De boodschap is aangekomen en we zullen ernaar handelen. Dit is geen vage intentieverklaring, maar een ambitieuze doelstelling. Dit is ook de maatstaf waarop we afgerekend mogen worden. De transformatie in onze industrie is niet te stoppen en wij zullen hem aanvoeren.”

De eerste stap is dat er tot 2025 vijftig volledig elektrisch aangedreven auto’s van de Volkswagen Groep op de markt komen en ook nog eens dertig hybrides. Het eerste model verschijnt volgend jaar en is van Audi. Het merk Volkswagen heeft vooralsnog drie concrete modellen aangekondigd (foto), waarvan de eerste twee in 2020 op de markt komen. De autofabrikant is bezig met de ontwikkeling van twee nieuwe platforms, speciaal voor elektrische auto’s. In 2025 verwacht Volkswagen dat een kwart van alle verkochte auto’s in Europa volledig elektrisch zijn aangedreven.

Heel veel accu's

Om al die auto’s van accu’s te kunnen voorzien heeft het bedrijf een enorme aanbesteding uitgeschreven. Volkswagen heeft de capaciteit van vier keer Tesla’s ‘Gigafactory’, die in 2020 klaar moet zijn, nodig om zijn ambitieuze doelstellingen te kunnen halen. DE autobouwer kijkt ook al verder, waterstoftechniek wordt door Audi ontwikkeld en er wordt geëxperimenteerd met een nieuwe generatie ‘solid state’-accu’s. Dat zijn batterijen die geen vloeistoffen bevatten en duurzamer en goedkoper geproduceerd kunnen worden.

Volkswagen wil de grootste fabrikant in elektromobiliteit worden, maar houdt nog wel een slag om de arm. “Het is aan de consument hoe elektrische mobiliteit wordt omarmd”, aldus Matthias Müller.