Alliantie Renault Nissan Mitsubishi

Met de overname van Mitsubishi door de alliantie Renault Nissan ontstaat er een nieuwe samenwerking tussen de drie merken. Door gezamenlijk nieuwe technologie te ontwikkelen en bestaande techniek te delen denken ze veel voordeel te kunnen behalen.

De overname van Mitsubishi door Renault Nissan ga je de komende jaren merken in de showrooms van alle drie de merken. Ze gaan nauw samenwerken op alle gebieden. Platforms, motoren, versnellingsbakken, aandrijflijnen voor elektrische auto’s, infotainmentsystemen en techniek voor autonome auto’s, het wordt allemaal gedeeld. Vier platforms zijn straks de basis voor alle nieuwe modellen van Renault, Nissan en Mitsubishi.

Een van de bodemplaten is specifiek geschikt voor elektrische auto’s. De merken hebben grootste plannen op dat gebied. Tot 2022 verschijnen er in totaal twaalf volledig elektrisch aangedreven modellen, met een rijbereik dat kan oplopen tot 600 kilometer. De alliantie verwacht de prijs van batterijen de komende 6 jaar met 30 procent te kunnen verlagen. Ook belooft de Frans-Japanse samenwerking dat snelladen in slechts 15 minuten mogelijk wordt. In de grotere modellen van de drie merken wordt de PHEV-techniek van Mitsubishi toegepast. Binnen 6 jaar kunnen we meerdere plug-in hybrides van Renault, Nissan en Mitsubishi verwachten.

De drie merken willen de komende jaren serieuze stappen zetten met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. In 2022 verwacht de alliantie een autonoom model op de markt te kunnen brengen dat 100 procent zelf rijdt.

Om de vernieuwde alliantie kleur te geven, is er een nieuw logo waarin de merknaam Mitsubishi is opgenomen.