Elektrische auto opladen

Steeds meer automerken maken zich zorgen over de gevolgen van de stijgende vraag naar batterijen. Het tekort aan grondstoffen en de omstandigheden waaronder ze gewonnen worden zijn nog maar twee van de problemen.

Iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat elektrische auto’s de toekomst zijn. Nu ook de massamerken binnen enkele jaren volop in gaan zetten op deze vorm van aandrijving, zijn er steeds meer zorgen over hoe het moet met de batterijproductie. Naast de al bestaande zorgen over de productiecapaciteit beginnen steeds meer automerken de problemen in te zien rondom de delving van de grondstoffen die nodig zijn om accu’s te maken.

Sommige grondstoffen zijn erg zeldzaam en worden gewonnen in landen waar de politieke situatie op z’n zachtst gezegd fragiel is. Dat maakt niet alleen dat de markt voor deze metalen onvoorspelbaar is, maar ook dat er veel schade wordt toegebracht aan de natuur. In Bolivia worden bijvoorbeeld de beroemde zoutvlaktes deels afgegraven om lithium te winnen. Ook ontbreekt het soms nog aan technologie om de grondstoffen naar boven te halen, een achterstand die niet zomaar is ingelopen.

Peugeot-baas Carlos Tavares heeft onlangs tegen Autocar gezegd dat hij zich vooral zorgen maakt dat er niemand naar het totaalplaatje kijkt: “Er is geen transparantie. De auto-industrie verandert snel. Als er een schakel ontbreekt in de transformatie naar elektrisch rijden, dan kan het zich zomaar tegen ons gaan keren.” Ook bij andere merken leven die zorgen. Hyundai erkende onlangs bij de presentatie van elektrische Kona aan dat het ‘niet allemaal hosanna is’, maar dat het vooral een taak is van de overheden om ervoor te zorgen dat de delving van grondstoffen op een humane en milieuvriendelijke manier gebeurt.

Dat de auto-industrie nu openlijk deze vragen begint te stellen is een duidelijk signaal, maar zeker niet het eerste. Diverse onderzoeken toonden jaren geleden al aan dat er op sommige gebieden in de ‘supply chain’ van de elektrische auto kritieke stukken zitten. De oplossing zit vooral in de ontwikkeling van nieuwe batterijtechniek, waardoor er minder (zeldzame) grondstoffen nodig zijn. Er wordt veel verwacht van de solid state batterij, die goedkoper en makkelijker is te produceren en waar minder lithium voor nodig is. Deze techniek is nog volop in ontwikkeling. Toyota heeft al aangekondigd dat het merk geen elektrische auto op de markt gaat brengen voordat deze techniek productieklaar is.