Kia Niro EV Concept (CES 2018)

De binnenkort te onthullen elektrische versie van de Kia Niro komt in verschillende uitvoeringen. Het merk gaat twee accuversies aanbieden, 39 en 64 kWh.

Kia heeft tijdens een persbijeenkomst meer bekend gemaakt over de aankomende Niro EV. Een voorbode van de elektrische versie van de Niro werd eerder dit jaar al getoond op de technologiebeurs CES, maar toen werd er alleen gesproken over een uitvoering met 64 kWh accupakket. Nu blijkt dat er voor de Niro EV twee accuversies op de planning staan. Naast de krachtigste accu komt er ook een beschikbaar van 39 kWh.

Met die laatste kan de Niro 300 kilometer rijden, de 64 kWh-versie is goed voor een actieradius van 467 kilometer. Deze waarden zijn gemeten volgens de nieuwe, strengere WLTP-methode en dus realistischer dan de 'oude' cijfers die nu nog door veel andere fabrikanten worden opgegeven. Beide versies zijn geschikt voor snelladen, waarmee de accu’s in 55 minuten voor 80 procent worden opgeladen.

De Niro EV is meer dan alleen een elektrische versie van de Niro. Het merk introduceert ook diverse nieuwe technologieën op de auto, zoals een file-assistent waarmee semi-autonoom rijden mogelijk is. Nog interessanter is het slimme gaspedaal, waarmee het rempedaal (bijna) overbodig wordt. De auto remt automatisch af als je het gaspedaal loslaat. Bij het afremmen wordt energie opgewekt, waarmee de actieradius kan worden verlengd. De mate van afremmen en dus regenereren wordt onder andere bepaald door de afstand die de auto heeft tot de voorganger en de hellingsgraad van weg. Heuvelop zal de auto bijvoorbeeld minder remmen dan heuvelaf.

De Niro EV wordt later dit jaar onthuld. Over wat de auto gaat kosten kunnen we nog weinig zeggen, behalve dan dat Kia 'geen Tesla-prijzen' gaat vragen.